Minimalna stawka godzinowa a trwające umowy zlecenia i umowy o świadczenie usług

Minimalna stawka godzinowa nadal rodzi wiele wątpliwości. Starałem się je Ci wyjaśnić w tym wpisie. Teraz postaram się przybliżyć rozwiązania przejściowe ustawy i jej wpływ na już trwające umowy.

Prezes Rady Ministrów obwieścił już, że minimalna stawka godzinowa od 1 stycznia 2017 r. wynosić będzie 13 złotych. Natomiast do końca obecnego roku nie ma obowiązku wypłacania z góry określonej stawki za godzinę wykonywania zlecenia. Stawka ta może być więc obecnie dowolnie ustalona przez strony.

Od 1 stycznia 2017 r. stawka nie będzie mogła być niższa niż te 13 złotych. Jeżeli nawet w umowie będzie postanowienie, w którym zostanie określona mniejsza kwota, to i tak zleceniobiorcy będzie się należała kwota minimalna. Inne postanowienie umowy będzie więc zastępowane minimalną stawką godzinową ustaloną w obwieszczeniu (podobnie jak w przypadku minimalnego wynagrodzenia za pracę).

Jeżeli więc masz zawarte umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług dobrze byłoby je zmienić i dostosować od nowej stawki. Jak to zrobić? Otóż ustawodawca sam przewidział taki mechanizm zmiany, który ma zastosowanie do wszystkich umów zlecenia i świadczenia usług, które zostały zawarte przed 1 września 2016 r.

Powinieneś więc skierować do swojego zleceniobiorcy wniosek o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia, a więc w sprawie dostosowania obecnej stawki do minimalnej stawki godzinowej. Następnie Ty i Twój zleceniodawca powinniście prowadzić rozmowy, które powinny doprowadzić do zmiany odpowiedniego postanowienia umowy.

Jeżeli jednak do tego nie dojdzie, to każda ze stron może wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, który jest w tej umowie wskazany. Jeżeli umowa nie przewiduje wcześniejszego rozwiązania umowy za wypowiedzeniem, to – z mocy ustawy – możliwe jest wypowiedzenie umowy z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Ale uwaga! Jeżeli będziesz prowadzić negocjacje, które nie przyniosą oczekiwanego rezultatu i wypowiesz umowę z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia np. w grudniu, to już w styczniu i w lutym będziesz zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia przy uwzględnieniu minimalnej stawki godzinowej, pomimo, że umowa przewiduje niższe wynagrodzenie. Taki sam efekt będzie, jeżeli rozmowy zakończą się fiaskiem, a nie dojdzie do wypowiedzenia umowy – konieczne będzie płacenie stawki minimalnej.

Uprawnienie do złożenia wniosku o przeprowadzenie negocjacji ma każda ze stron stosunku zlecenia. Nie zdziw się więc, jeżeli otrzymasz taki wniosek od swojego zleceniobiorcy.

Natomiast w odniesieniu do umów zawartych po 1 września 2016 r. trzeba je będzie zmienić w sposób „tradycyjny”, czyli poprzez porozumienie pomiędzy stronami. W tym wypadku nie ma jednak możliwości wypowiedzenia umowy, jeżeli sama umowa takiego wypowiedzenia nie przewiduje.

imag2295

Karol Sienkiewicz
Podobne artykuły
Praca zdalna - poradnik
Ochrona sygnalistów

  1. Anna pisze:

    A co z formą zatrudnienia zlecenia – akordową? Czy ustawa ma także do tej formy zastosowanie? Przy wprowadzeniu stawki 13 zł oznaczałoby przy tej formie całkowitą jej likwidację, ponieważ nie miało by to sensu, bo nieważne ile Zleceniobiorca zrobi, to i tak przysługiwać będzie Zleceniobiorcy stawka 13 zł za godzinę.

  2. Agata pisze:

    Witam, po przeczytaniu Pana posta zrodziło się u mnie pytanie. Czy skoro minimalna stawka godzinowa oraz prowadzenie ewidencji czasu pracy zleceniobiorców zaczną obowiązywać od stycznia 2017 r., to czy muszę coś zmieniać w umowach zawartych na okres od stycznia do końca grudnia 2016 r. (oczywiście oprócz wniosku o przeprowadzenie negocjacji, który jest moim uprawnieniem a nie obowiązkiem). Nowe umowy od stycznia 2017 r. będę już sporządzać wg nowych przepisów. Ale czy błędem jest pozostawienie umów już trwających wg starych zasad?
    Jeśli płatność za wykonane zlecenie za grudzień 2016 r. nastąpi w styczniu 2017 r. to rozliczam ją jeszcze wg starych zasad?

  3. Adik pisze:

    Znowu podnoszą stawkę godzinową i znowu oberwie się tym najniżej położonym. Dlaczego ludzie nie rozumieją, że wcale nie zaczną przez to więcej zarabiać?

  4. Bernadetta pisze:

    Witam,
    mam pytanie, zleceniobiorca ma do wykonania określoną pracę w miesiącu (np. naprawa sprzętu komputerowego) i do tej pory miał z góry ustalone wynagrodzenie za tą usługę (np. 1 000 zł brutto). Jak powinno wyglądać rozliczenie ze zleceniobiorcą po wprowadzeniu zmian stawki godzinowej?

  5. Gosia pisze:

    Dzień dobry.
    Od lutego 2017 podpiszę umowę uaktywniającą (praca jako niania). Czy zatrudniająca mnie rodzina ma obowiązek zastosowania stawki minimalnej obowiązującej od nowego roku ? Bardzo proszę o pomoc w interpretacji tych przepisów.
    Pozdrawiam 🙂

  6. Beata pisze:

    A co jeśli wypowiedziałam zlecenie 10 stycznia 2017 r i nie mam możliwości negocjacji ze zleceniodawcą, bo człowiek ten unika kontaktu? Umowę mam na niższą stawkę. Wysłałam rachunek zgodny z umową, czyli niezgodny z przepisami. Mam wysłać korektę rachunku? Póki co zleceniodawca uchyla się od płacenia czegokolwiek.

  7. Dominika pisze:

    Dobrze przy podejmowaniu się jednorazowych zleceń, wszelkie szczegóły współpracy ustalić na wstępie, a także w razie potrzeby podpisać odpowiednią umowę. Wtedy każda ze stron powinna być zadowolona, tak aby po drodze nie pojawiły się żadne problemy.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.