Przepisy przejściowe nowelizacji Kodeksu pracy dotyczącej ograniczenia zawierania umów o pracę na czas określony

Z reguły zaczynam czytanie ustawy od jej przepisów przejściowych. Ich rola jest wbrew pozorom ogromna, na co zresztą staram się zwracać Twoją uwagę, chociażby we wpisie na moim drugim blogu. Bez znajomości przepisów intertemporalnych trudno w ogóle zacząć stosować nową ustawę.

Ostatnio mówiłem Ci, że w końcu uchwalono i ogłoszono nowelizację Kodeksu pracy, której głównym punktem jest ograniczenie nadużywania umów o pracę na czas określony, poprzez ograniczenie długości okresu zatrudnienia na podstawie takiej umowy do 33 miesięcy.

Tym co może być dla Ciebie nie lada wyzwaniem są z właśnie przepisy przejściowe tej ustawy. Wiesz co prawda, że wchodzi ona w życie 22 lutego 2016 r., ale nie oznacza to automatycznie, że do wszystkich umów o pracę trwających w tym dniu stosować powinieneś nowe przepisy. Co się więc dzieje z umowami, które zostały zawarte przed tym dniem i jakie przepisy do nich stosować?

Przepisy dotychczas obowiązujące stosować będziesz – pomimo wejścia w życie nowych regulacji – do umów o pracę na czas wykonywania określonej pracy oraz do umów o pracę na czas określony, jeżeli zostały wypowiedziane przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

W stosunku do umów na czas określony zawartych na okres maksymalnie 6 miesięcy albo też umów takich zawartych na dłuższy czas, w których jednak nie przewidziano możliwości ich rozwiązania za 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia, nie będziesz stosować nowych przepisów o dopuszczalności wypowiedzenia. W związku z tym, nawet po 22 lutym 2016 r. nie będzie możliwe ich rozwiązanie przez wypowiedzenie.

Jeżeli jednak zawarłeś ze swoim pracownikiem umowę o pracę na czas określony powyżej 6 miesięcy i przewidzieliście możliwość rozwiązania za 2-tygodniowym wypowiedzeniem – zastosowanie znajdą nowe przepisy u możliwości wypowiadania takich umów, dotyczące okresu wypowiedzenia, który będzie identyczny, jak przy umowach na czas nieokreślony, a więc wynosić będzie (art. 36 § 1 k.p.):

1) 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy;

2) 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy;

3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.

Jednakże staż pracy pracownika „zeruje się” w tym zakresie i jest liczony od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Nawet w przypadku, gdy zatrudniasz pracownika od ponad trzech lat, jego staż pracy stosowany do długości okresu wypowiedzenia liczony będzie niejako od początku, od 22 lutego 2016 r.

Bardziej skomplikowana jest natomiast kwestia stosowania „nowego” przepisu art. 251 k.p., czyli tego, który dotyczy ograniczeń w zawieraniu umowy o pracę na czas określony oraz przepisów z nim związanych. Nie musisz się jednak obawiać – postaram się przedstawić Ci te regulacje w kolejnym wpisie.

20150829_180102-01

Karol Sienkiewicz
Podobne artykuły
Praca zdalna - poradnik
Ochrona sygnalistów

324 Komentarze do tego wpisu post

  1. Sławek pisze:

    Uważam, że ustawodawca bardzo niesprawiedliwie potraktował osoby będące na drugiej umowie na czas określony. Przed zmianami, kolejną umową byłaby umowa na czas nieokreślony, a tak będą takie osoby zatrudniane po raz trzeci na umowę na czas określony i to przez okres do kolejnych 33 miesięcy, bo na to nowe przepisy pozwalają. Skąd w ogóle ten pomysł 3 umów – co to ma wnosić?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Sławek, no cóż, jakoś trzeba było to rozwiązać. Z czasem to wszystko się wyrówna, ale na razie masz rację – miała być umowa na czas nieokreślony a będzie terminowa. Ale tylko na 33 miesiące.

      • czesiek pisze:

        “jakoś”… naprawdę nie umiesz sobie wyobrazić innych rozwiązań, które byłyby sprawiedliwe? po prostu utrzymanie w okresie przejściowym przepisu o uznaniu 3. umowy na czas okreslony za umowę na czas nieokreślony. sam zauważasz, że przepisy przejściowe są kluczowe, ale już nie jesteś na tyle konsekwentny, by uznać ich właściwe skonstruowanie przez prawodawcę za istotne. rzekomo propracownicza nowelizacja pogarsza sytuację wszystkich osób, którym 2. umowa kończy się między lutym 2016 a listopadem 2018.

  2. Paweł pisze:

    Też czarno to widzę jeżeli chodzi o pracowników. Niby próbowali poprawić obecny stan rzeczy, ale może z tego wyniknąć kolejny problem.

  3. Katarzyna pisze:

    Zastanawia mnie 3 m-czny okres wypowiedzenia przy co najmniej 3-letnim okresie zatrudnienia (czyli 36 m-cy). Limit czasowy zawierania umów na czas określony to 33 m-ce, z możliwością wydłużenia tego okresu, o ile pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie. Kiedy 3 m-czny okres wypowiedzenia będzie miał zastosowanie w przypadku umów terminowych w świetle nowych przepisów– czy wtedy gdy doliczymy do okresu zatrudnienia 3 m-czną umowę na okres próbny? Czy taki okres wypowiedzenia jest wskazany w ustawie na wypadek sytuacji wyjątkowych u pracodawcy, przemawiających za wydłużeniem okresu zatrudnienia do co najmniej 36 m-cy?

  4. Joanna pisze:

    Odnośnie “zerowania się” stażu pracy liczonego do wypowiadania umów o pracę po 22 02 2016r. Dlaczego staż pracy “zeruje się ” przy umowach terminowych. Skoro do okresów wypowiedzenia przy umowach terminowych stosuje się ten sam przepis, który dotyczy umów na czas nieokreślony to na jakiej podstawie “nie zeruje się ” okresów zatrudnienia w przypadku czasu nieokreślonego. A może do umów zawartych na czas nieokreślony przy wypowiadaniu tych umów też trzeba uwzględnić tylko staż po 22.02.2016? Ale to chyba nieprawdopodobne.

    • Joanna, przepisy przejściowe stosuje się tylko do umów na czas określony. Okresy wypowiedzenia umów na czas nieokreślony nie zmieniają się, dlatego nie ma potrzeby, żeby tutaj się coś zerowało.

      W tym momencie umowa terminowa (jeżeli przekracza 6 m-cy i jest w niej odpowiednia klauzula), może być wypowiedziana za 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia. Od wejścia w życie nowych przepisów, przez pierwsze pół roku, okres ten również będzie wynosił 2 tygodnie. Nie ma pogorszenia sytuacji pracownika.

      • Marcin Grzelak pisze:

        Staż pracy “zeruje” się tylko przy umowie trwającej w dacie wejścia w życie nowelizacji. Tylko status takiej umowy reguluje przepis przejściowy. Przepis przejściowy nie ma zastosowania do umów o pracę zawartych w nowym stanie prawnym. Zatem jeśli strony zawrą umowę o pracę na czas określony po 22 lutego 2016 r., a wcześniej łączył je już jakiś stosunek pracy przez ponad 3 lata, wówczas od razu obowiązuje 3-miesięczny okres wypowiedzenia.

        • Marcin, masz rację. Wpis oraz mój komentarz dotyczą umów trwających w dniu wejścia w życie nowelizacji.

          • Sławek pisze:

            Agata, czy podobnie jest w przypadku limitu 33 miesięcy? Czy zerowanie czasu 22 lutego będzie miało miejsce tylko dla umów trwających w dniu wejścia przepisów? Czyli przy zawieraniu kolejnej umowy po wejściu przepisów, do limitu 33 miesięcy będzie się już liczył cały staż pracy u danego pracodawcy?

        • Sławek pisze:

          Myślę, że to błędna interpretacja. To jaki byłby wtedy sens wprowadzania tego przepisu przejściowego? Aby utrudnić życie osobom pracującym ponad 3 lata na umowie na czas określony, a których umowa trwa w dniu wejścia ustawy i będzie trwała przez jeszcze 3 lata, a nagrodzić (nie wiedzieć dlaczego) osoby pracujące również ponad 3 lata na również umowie na czas określony, ale których umowa kończy się np. tydzień po wejściu ustawy? Bez tego przepisu przejściowego nie byliby różnicowani – nabywaliby i jedni i drudzy od razu uprawnień do dłuższego okresu wypowiedzenia. Myślę, że jak się raz zeruje czas pracy to jest już wyzerowany dla kolejnych umów też. Karol, bardzo proszę o komentarz w tej kwestii.

          • Karol Sienkiewicz pisze:

            Sławek, interpretacja jest prawidłowa. Podziela ją również MPiPS. Dla umów trwających – staż pracy zeruje się, natomiast dla umów zawartych pod rządami nowych przepisów stosuje się nowe przepisy, czyli liczy się cały okres zatrudnienia.

  5. elżbieta pisze:

    Od kiedy jest liczony jest okres 33 miesięcy zatrudnienia ( 3 umowy )jeśli w dniu 22 lutego 2016 rok będę miała drug umowę na czas określony, która bedzie jeszcze trwała 5 lat

  6. elżbieta pisze:

    Od kiedy jest liczony jest okres 33 miesięcy zatrudnienia ( 3 umowy )jeśli w dniu 22 lutego 2016 rok będę miała drug umowę na czas określony, która bedzie jeszcze trwała 5 lat.

    • Sławek pisze:

      Okres zatrudnienia będzie liczony od 22 lutego 2016r. Po 33 miesiącach od tej daty Twoja umowa ulegnie przekształceniu w umowę na czas nieokreślony. Byłoby tak niezależnie od tego czy to pierwsza, druga czy trzecia umowa.

  7. Sabina pisze:

    Witam co w przypadku kiedy na dzień np. 19.11.2015 trwa umowa na czas określony w którym momencie przekształcić ona się w umowę na czas nieokreślony po zmianach umów na 33 miesiące.

    • Sławek pisze:

      To zależy, która to umowa i kiedy się kończy.

      • sabcia pisze:

        Witam mam taki przypadek
        umowa o pracę 1 na czas określony jest zawarta od 01.02.2014 do 31.01.2019 z 2-tyg. klauzulą w którym momencie przerodzi się ona w umowę na czas nieokreślony biorąc pod uwagę nowe przepisy umowy na 33 miesiącu

        • Sławek pisze:

          Umowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony 22.11.2017r.

        • Sabina, zgodnie z tym co mówi Sławek – 33 miesiące liczy się od dnia wejścia w życie nowych regulacji dla umów trwających już w tym dniu. Tak więc masz rację – umowa powinna przekształcić się w umowę o pracę na czas nieokreślony z dniem 22.11.2018 r., o ile wcześniej nie będzie żadnych modyfikacji.

    • Sławek pisze:

      33 miesiące od daty wejścia w życie przepisów

  8. ola pisze:

    Witam jeśli miałam najpierw umowę o pracę na 3 miesiące a potem dostał am na okres 3 lat moja umowa kończy się 2.12.2015 to czy łapie się na umowę na czas nieokreślony po wejściu ustawy?bo umowę na pewno przedłuża mi z tego co wiem to inni dostawali potem na rok a po roku dopiero na stałe

    • Sławek pisze:

      Nie. Zakładając, ze pracodawca przedłuży ci umowę w grudniu na kolejny rok, po wyjściu ustawy będzie mógł zawrzeć z Toba jeszcze jedna umowę na czas określony.

  9. Mirosława pisze:

    dzięki za wprowadzenia bardzo cztelne informacje

  10. Mirosława pisze:

    bardzo czytelnie przedstawione

  11. stanisława pisze:

    Nareszcie zrozumiałam. Sławek dziękuję bardzo za wyjaśnienie. Będę śledzić dalsze Twoje komentarze.

  12. Agnieszka pisze:

    Witam, do kwietnia 2016 roku mam umowę na czas określony – jest to druga umowa na rok czasu. Rozumiem, że po wejściu nowych przepisów pracodawca może mi dać kolejną umowę na czas określony zamiast umowy na stałe – ale czy do tych 33 miesięcy nie będą wliczone moje dwie poprzednie umowy terminowe (łącznie 24 miesiące)? Jeśli nie to od kiedy liczą się te nowe 33 miesiące od 22.02.2016 czy od dnia podpisania trzeciej umowy o pracę w kwietniu?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Agnieszka, 33 miesiące liczą się od 22.02.2016 r. Natomiast, jeżeli po kwietniu 2016 r. Twój pracodawca zawrze z Tobą kolejną umowę na czas określony to cały staż pracy u tego pracodawcy będzie się liczyć do stażu, od którego uzależniony jest okres wypowiedzenia.

  13. Kasia pisze:

    Witam serdecznie,

    mam uprzejme zapytanie dotyczące wpływu zmian warunków umów terminowych na wcześniej zawarte umowy o pracę. Jestem pracownikiem zatrudnionym w biurze rachunkowym na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac i mam ogromny problem z nowelizacją kodeksu pracy. Mój kierownik wydał mi polecenie, abym każdemu zatrudnionemu pracownikowi aneksem do umowy o pracę zmieniła okres zatrudnienia do 33 m-cy, tj. umowa zawarta na okres 5 lat, którą każe mi teraz skrócić do 33 m-cy. Nie ukrywam wydaje mi się to bardzo dziwne bo jak można skrócić komuś umowę. Bardzo prosiłabym o szczegółowe wyjaśnienia oraz jak powinnam postąpić w tej sytuacji.

    Pozdrawiam
    Kasia

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Kasia, nie udzielam porad w indywidualnych sprawach. Podobne tematy realizujemy w ramach naszych usług. Zapraszam do kontaktu z kancelarią.

  14. Agnieszka pisze:

    Witam,
    Mam kilka pytań, czymtam te paragrafy i nic nie rozumiem:)
    Po kolei moja kariera:)
    -3 m-ce umowa na czas próbny
    -umowa na 10 lat z 2 tyg. okresem wypowiedzenia
    -umowa 01.styczeń 2016 do 21 listopad 2018 (2 tyg. okres wypoiwedzenia z art.33 KP)
    …i teraz moje pytania:
    – jaki bedzie mi się należał okres wypowiedzenia zgodnie z nowymi przepisami?
    – czy kolejna umowa musi być już na stałe?Wychodzi,że to po pierwsze trzecia(nie liczać próbnej),a jak do tego mają się 33 m-ce…?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Agnieszka, to druga umowa o pracę na czas określony. Okres wypowiedzenia zależny będzie od stażu, ale staż liczony będzie “od nowa”. Oznacza to, że w okresie od 22.02.2016 r. do 22.08.2016 r. okres wypowiedzenia wynosić będzie 2 tygodnie, natomiast od 23.08.2016 r. – 1 miesiąc. Kolejna umowa terminowa przede wszystkim przekraczałaby 33 miesiące. Trzeba się jednak zastanowić czy umowa terminowa zawarta na 10 lat nie miała na celu obejścia prawa, a tym samym nie była już umową na czas nieokreślony. Poczytaj tutaj – https://prawodlapracodawcy.pl/dlugoletnie-umowy-na-czas-okreslony/

      • Sławek pisze:

        Karol, ten przypadek Agnieszki, mam na myśli tę umowę 10 letnią, ustawa antykryzysowa z 2009r. nic w tym przypadku nie zmienia prawda? (art. 35 ust. 3)

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Sławek, dokładnie. Niestety była to umowa zawarta przed wejściem w życie przepisów, na czas przekraczający obowiązywanie ustawy.

  15. Katie pisze:

    Witam,

    mam problem może przedstawię swoją karierę:
    1) umowa pierwsza u nowego pracodawcy;
    2) zawarta na okres od 01.10.2015 r. do dnia 30.09.2020 r.;
    3) klauzula o 2 tyg. wypowiedzeniu.
    Moje pytanie kiedy umowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony oraz jak liczyć te 33 m-ce?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Umowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony 22.11.2018 r., ponieważ 33 miesiące liczone są od 22.02.2016 r. Ewentualnie umowa pozostanie umową terminową, jeżeli została zawarta w wyjątkowych okolicznościach, uzasadniających niestosowanie limitu.

      • Katie pisze:

        Czyli dobrze rozumiem, że od 23.11.2018 r. powinna być podpisana nowa umowa ale na czas nieokreślony?

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Nie ma potrzeby podpisywania nowej umowy. Dotychczasowa umowa przekształca się w umowę na czas nieokreślony “automatycznie”, z mocy prawa.

          • Katie pisze:

            Dobrze, ślicznie dziękuję za informację.

          • Piotr pisze:

            A co z przepisami przejściowymi, dotyczącymi tylko tych trwających już umów na czas określony, które przekraczają okres 33 miesięcy licząc od 22 lutego 2016 roku? Czy umowa, która była zawarta na okres np. 6 lat i wygasa np w 2019 roku nie podlega w żadnym stopniu nowym przepisom? Tak?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Piotr, limit ma zastosowanie do umów trwających w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej. Umowa, która miałaby być rozwiązana w 2019 r. przekształci się w umowę na czas nieokreślony z dniem 22.11.2018 r.

  16. Mirek pisze:

    Moj przypadek wyglada nastempujaco.
    W jednej firmie pracuje od 2007 roku. Pierwsza umowa jaka dostalem to 3 umowa próbna, potem kolejna na 5 lat po 5latach kolejna na 5 lat konczy mi sie ona w kwietniu 2017 roku z umowa próbna. Jak nowe przepisy beda dzialaly w moim przypadku. Prosze o pomoc.

    • Sławek pisze:

      Pracodawca będzie mógł zawrzeć z Tobą jeszcze jedną umowę terminową trwającą maksymalnie do 22.11.2018r.

  17. Sylwia pisze:

    Witam, w związku ze zmianami w kodeksie pracy od 22.02.2016r. jaką informację o warunkach zatrudnienia powinien otrzymać pracownik, który jest zatrudniony na umowę na czas określony z klauzulą dwutygodniowego wypowiedzenia? Umowa określona nie przekracza limitu 33 miesięcy. I czy tą informację powinien otrzymać przed zmianami czy po 22.02.2016. Pozdrawiam

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Sylwia, ze względu na zmianę warunków zatrudnienia należy poinformować pracowników o zmienionych warunkach, zgodnie z art. 29 § 32 k.p. Według tego przepisu pracodawca powinien na piśmie poinformować pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia, do których zaliczamy okres wypowiedzenia (którego długość się zmienia). Termin na takie poinformowanie to 1 miesiąc od wejścia w życie zmian, czyli do 22.03.2016 r.

      • Sylwia pisze:

        Czy informacja dla pracownika powinna zawierać, okresy wypowiedzeń obowiązujące w okresie przejściowym czy tylko okresy wypowiedzeń dot. konkretnie danego pracownika obowiązujące, np. mając na uwadze, że umowa trwa w okresie przejściowym i kończy się przed 21.11.2018 to pracownika nie obejmie 3 miesięczny okres wypowiedzenia. Czy pracownika należy poinformować, że obejmują go przepisy przejściowe?

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Sylwia, najprościej będzie podać tak jak przy pracowniku bezterminowym, czyli tak jak jest w przepisie.
          Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia i wynosi:
          1) 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy;
          2) 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy;
          3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
          Można też dodać, że dla umowy trwającej w dniu 22.02.2016 r., okres zatrudnienia liczony jest od dnia 22.02.2016 r.

  18. Martin pisze:

    Bardzo dobry artykuł, wiele wyjaśnia.
    Mam jeszcze jedno pytanie, w celu potwierdzenia – Dział Kadr napisał mi coś, z czym się nie do końca zgadzam.
    W obecnej firmie jestem zatrudniona na czas określony – jest to moja druga umowa, kończy się 31go marca. Już wiem, że mogę mieć podpisaną trzecią umowę na czas określony.
    Dział Kadr twierdzi, że ta trzecia umowa może zostać podpisana na maksymalnie 7 miesięcy – dlaczego? 33 miesiące minus mój dotychczasowy staż pracy w firmie (odpowiednio 14 i 12 miesięcy) daje mi prawo do 7 miesięcy.
    Z tego, co zrozumiałam, 33 miesiące liczą się dopiero od 22 lutego, czyli moja 3 umowa ma prawo zostać podpisana na 33 miesiące minus czas od lutego (data wejscia zmian) do 31 marca (wygasniecie obecnej umowy).
    Kto ma rację? Kadry czy ja? 🙂

  19. Lili pisze:

    Proszę o odpowiedź, jestem na drugiej umowie na czas określony. Pierwsza umowa jest od stycznia 2014 na dwa lata, druga od stycznia 2016 do konca 2017 roku również na 2 lata. Kiedy w moim przypadku przejdę na umowę na czas nieokreślony?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Żadna z tych umów nie przekształca się w umowę na czas nieokreślony. Umową taką będzie czwarta umowa na czas określony lub przekraczająca 33 miesiące (a więc prawdopodobnie umowa trwająca w dniu 22.11.2018 r.)

  20. przemek pisze:

    Witam,
    umowa: 01.04.2012 rok do 31.03.2017 rok- pierwsza umowa na czas określony(5 lat). klauzula 2 tyg wypowiedzenia.
    jaki okres wypowiedzenia będę miał po 22.02.2016r?

  21. JoannaKK pisze:

    Witam,
    Moje pytanie brzmi otrzymałam umowę 01.01.2016 do 31.12.2018 (3lata) . Jest to moja kolejna umowa u tego samego pracodawcy. Czy dobrze rozumiem, że 22.11.2018 mija 33 miesiące (liczone od 22.02.2016 wejście przepisów) zatem tego dnia zostanie mi przedłużona umowa na czas nieokreślony?
    Moje 2 pytanie to czy jeśli byłabym w tym czasie czyli w 2018r w ciąży lub już na zasiłku macierzyńskim czy rodzicielskim to czy może mnie zwolnić pracodawca w tym czasie?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Joanna, jeżeli chodzi o pierwsze pytanie – odpowiedź brzmi: tak, umowa ta przekształci się (sama) w umowę bezterminową z dniem 22.11.2018 r., nie musi być w żaden sposób przedłużana. W odniesieniu zaś do drugiej kwestii – w tym przedmiocie nic się nie zmienia, osoba przebywająca na urlopach związanych z rodzicielstwem jest objęta ochroną przed zwolnieniem.

      • JoannaKK pisze:

        Suuper, ale się ciesze pracuje już 5 lat z umowy na umowę. nareszcie zaznam spokój i będę mogła zaplanować dzięki;) i Bardzo dziękuje za odpowiedź

  22. JoannaKK pisze:

    Przepraszam, ale jeszcze raz zapytam odnośnie mojej osoby to nie ma znaczenia że ta umowa nie jest 3 -cią moją umową?

  23. Karolina pisze:

    Witam serdecznie,
    Proszę o podpowiedź – w jakiej formie poinformować pracowników, którzy mają zawartą umowę na czas określony z klauzulą o możliwości 2 tygodniowego wypowiedzenia o zmianie tych okresów po nowelizacji? Czy w związku z tym, że zapis o 2 tygodniach jest w umowie należy to zrobić wypowiedzeniem zmieniającym/porozumieniem zmieniającym? Czy wystarczy jedynie przesłać każdemu pracownikowi nowe informacje o warunkach zatrudnienia? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Aneta pisze:

      trzeba przekazać pracownikowi aktualizowaną informacje o warunkach zatrudnienia, o nowym okresie wypowiedzenia, w przeciągu miesiąca od wprowadzenia przepisów tj. od 22.02.2016

      • Karol Sienkiewicz pisze:

        Słusznie. Jest to zmiana pozytywna dla pracownika, więc wypowiedzenie zmieniające nie wchodzi w grę.

  24. Aneta pisze:

    Witam, jestem zatrudniona na zastępstwo od 2012 r. Jaki będzie okres wypowiedzenia dla mojej umowy po zmianie przepisów, od 22.02.2016 r. jeśli umowa nadal trwa?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Przez pierwsze pół roku od 22.02.2016 r. – 2 tygodnie, później 1 miesiąc, tak jak przy “normalnej” umowie na czas określony.

      • Aneta pisze:

        a jeśli umowa była by rozwiązana 21.02, a nowa zawarta po wejściu przepisów tj. 22.02 to nadal wypowiedzenie przez 6 m-cy – 2 tygodnie a powyżej 6 m-cy – 1 m-c?

        • Aneta pisze:

          czy wtedy przy ustaleniu okresu wypowiedzenia wliczam to co było przed 22.02 plus to co po 22.02, i z uwagi że jestem zatrudniona już ponad 3 lata mam okres wypowiedzenia 3 m-czny

          • Karol Sienkiewicz pisze:

            W takim przypadku uwzględniamy cały staż pracy u pracodawcy.

  25. Beata pisze:

    Witam,
    Czytam Państwa komentarze i mam mały dylemat, dlaczego 33 m-ać mija 22 listopada 2018, a nie 21 listopada? zmiany wchodzą od 22-02-2016 i 33 m-cy mija 21-11-2018r. czy nie mam racji?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Beata, masz racje. 21.11.2018 r. jest ostatni dzień 33-miesięcznego terminu, natomiast 22.11.2018 r. umowa będzie już umową bezterminową i w takim rozumieniu podajemy te daty. Sprawa z liczeniem 33 miesięcy jest jednak trochę bardziej skomplikowana, ale to jest interpretacja “bezpieczna”.

  26. Beata pisze:

    Witam,

    Proszę o odpowiedz, I umowa na okres próbny 3 m-ce, I umowa na czas określony do 21-02-2016r., II umowa na czas określony, np.: do 21-11-2018r. jaki okres wypowiedzenia? czy biorę pod uwagę wcześniejsze zatrudnienie? i okres zatrudnienia będzie 1 m-c? czy 2 tygodnie, od 21-08-2016 miesięczny okres wypowiedzenia? Dzięki za odpowiedź.

  27. Katarzyna pisze:

    Zastanawia mnie fakt, co w takim razie zrobić z umowami na czas określony, które zostały zawarte przed 22.02.2016 i zawierającymi klauzulę o możliwości ich rozwiązania za dwutygodniowym okresem wypowiedzenia, gdy okres wypowiedzenia w VIII/2016 będzie już wynosił nie dwa tygodnie lecz jeden miesiąc.
    W tym momencie klauzule w tych umowa będę niezgodne z rzeczywistością……
    Co zrobić w takim razie z tego typu umowami o pracę

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Katarzyna, zmiana zachodzi z mocy prawa i to, że umowy nie zostaną zmienione nie będzie miało na to wpływu. Można oczywiście do umów, które zawierają informacje o okresie wypowiedzenia, zawrzeć porozumienie, w którym wpisze się nowe okresy wypowiedzenia, w taki sposób, jak przy umowach na czas nieokreślony.

  28. Sławek 2 pisze:

    umowa na okres próbny od 02,04,2013r.do 01,07,2013r.-umowa na czas określony od 02,07,2013r. do 31,12,2015r. umowa na czas określony od 01,01,2016r do 31,12,2016r. kiedy dostane umowę na czas nieokreślony w świetle nowych przepisów?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Sławek, możesz dostać jeszcze dwie umowy na czas określony, ale nie mogą trwać dłużej niż do 21.11.2018 r.

  29. Sylwia pisze:

    Pracownik zatrudniony jest na umowę o pracę – okres próbny od 01.12.2015 do 29.02.2016r. do kiedy liczyć 33 m-ce by umowa o pracę była zawarta tylko na czas określony

  30. Megan pisze:

    Wiem, że już dużo na ten temat pisano ale chciałabym uzyskać jednoznaczną odpowiedź na pytanie.
    Mam drugą umowę na czas określony do dnia 31.05.2016r. (rok) Poprzednia byłą również na rok.
    Czy pracodawca podpisując ze mną kolejną umowę -3 z kolei, podpisze ją max do 22.11.2018r. Czy może liczyć 33 miesiące od 01.06.2016r.?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Liczy się od 22.02.2016 r. do 21.11.2018 r.

      • Megan pisze:

        Dziękuję za rozwianie wątpliwości

      • Megan pisze:

        Witam ponownie, mam jeszcze pytanie dotyczące okresu wypowiedzenia trzeciej umowy, która może być zawarta 01.06.2016R. na 33 miesiące.
        Wynika z tego że po upływie trzech lat od pierwszej umowy okres ten wyniesie 3 miesiące tak??

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Tak, chyba że wcześniej pracownik pracował już w tym zakładzie pracy – wtedy wcześniej.

  31. Monika pisze:

    Witam po artykule jak i komentarzach wiem , że moja 2 umowa jaka dostałam bedzie po 22.11.2018 przekształcona na umowę n a czas nieokreślony, a moje pytanie brzmi : czy mając umowe na czas okreslony od 01.02.2016-31.12.2018 podczas gdy zajde w ciąże moja umowa wygasa z dniem porodu czy nadal trwa ?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Monika, wszystko zależy od tego, kiedy to będzie.

    • Kasia pisze:

      Podpinam się pod pytanie Moniki, bo jestem w tej samej sytuacji (umowa 01.01.2016-31.12.2018) zatem na nieokreślony przekształci się 22.11.2018r.
      Chodzi o to kiedy zaplanować ciąże tak by dostać umowę na czas nieokreślony, by pracodawca nie miał możliwości obejścia prawa i zwolnienia pracownicy.

  32. Agnieszka pisze:

    Witam
    Jak liczyć umowy w następujących przypadkach:
    Z pracownikiem zawarto 2 umowy o pracę w okresach: 01.07.2014 r. – 31.08.2014 r. oraz 01.09.2014 r. – 20.03.2015 r. Potem była przerwa w zatrudnieniu i zawarto kolejna umowę od 27.04.2015 r. – 29.02.2016 r. Jak liczyć liczbę i okres trwania kolejnej umowy zawartej od 01.03.2016 r. albo jeśli byłaby zawarta np. od 01.04.2016 r.?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Agnieszka, pierwszą umową z łańcuszka umów jest umowa zawarta na okres 27.04.2015 r. – 29.02.2016 r. Kolejna umowa będzie drugą z łańcuszka umów, a liczenie jej limitu czasowego rozpoczyna się od 22.02.2016 r. Nie ma znaczenia czy zostanie zawarta 1.03 czy 1.04, ponieważ po zmianie przepisów przerwa nie ma znaczenia.

  33. BEATA pisze:

    Witam,
    Proszę o informację w sprawie okresu wypowiedzenia przy nowych umowach, pracownik umowa na okres próbny – 3 m-ce, I umowa na czas określony do 21-02-2016r. jaki wpisać okres wypowiedzenia przy kolejnej umowie na czas określony, 2 tygodnie przez 6 m-cy, a następnie 1 m-c, itp.? Z góry dziękuje za odpowiedź.

    Beata

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Beata, w umowie o pracę na czas określony zawartej przed 22.02.2016 r. wpisujesz normalną klauzulę o możliwości rozwiązania za 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia. Klauzula ta jest niezbędna, aby w ogóle można było wypowiedzieć umowę na czas określony. Natomiast w przypadku takiej umowy zawartej od 22.02.2016 r. w zasadzie nie ma obowiązku umieszczania postanowienia o okresie wypowiedzenia. Można to jednak zrobić tak jak w umowach na czas nieokreślony, czyli ze wskazaniem wszystkich trzech progów stażowych, od których zależy okres wypowiedzenia.

  34. jowka pisze:

    Witam, moja sytuacja wygląda tak, że najpierw byłam zatrudniona na 3 miesięczny okres próbny, następnie otrzymałam umowę na 3 lata, która skończy się w marcu 2016r. Czy moją następną umową będzie już umowa na czas nieokreślony?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      To zależy od woli pracodawcy. W tej sytuacji nie ma jeszcze obowiązku zawarcia umowy na czas nieokreślony.

  35. BEATA pisze:

    Witam,
    Jak będą przedłużane umowy takie jak: umowa zawarta do 31.05.2018 też na 33-mce czy tylko do 21-11-2018r.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Beata, limit 33 miesięcy jest limitem dla zatrudnienia terminowego, a nie dla jednej umowy.

      • BEATA pisze:

        ok, ale jak pracownik ma I umowę tak długo to jak postąpić w tym przypadku?

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Beata, musisz rozwinąć

          • BEATA pisze:

            To była dalsza część pytania co z umową na czas określony jeżeli umowa jest zawarta np.; 31-05-2018r. jak liczyć te 33 m-ce, od 01-06-2018+ 33 mce?

          • Karol Sienkiewicz pisze:

            Jeżeli pierwsza umowa na czas określony jest zawarta 31.05.2018 r. to okres 33 miesięcy liczy się od tego dnia.

          • BEATA pisze:

            Witam,
            Proszę o informację: umowa na okres próbny 3 m-ce, następnie umowa na czas określony na 5 lat, tj: do 2020.06.08, z dniem 22-11-2018r. umowa staje się umowa bezterminową, jeżeli nie chcę, aby umowa stała się bezterminowa to musiałbym zrobić porozumienie o zmianie zakończenia umowy z dniem 2018.11.21, czy dobrze myślę?, dzięki.

          • Karol Sienkiewicz pisze:

            Tak, dokładnie.

  36. Monika pisze:

    Ja mam trwającą umowę z klauzulą 3-miesięczną. Przepisy przejściowe wyraźnie odnoszą się do klauzuli 2-tygodniowej. Myślę, że w tym przypadku nadal będzie obowiązywał korzystniejszy, niż wynikający z regulacji kodeksowych, okres wypowiedzenia. Mam rację?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Jeżeli umowa o pracę zawiera postanowienia korzystniejsze niż KP, to stosować będziemy te postanowienia.

  37. Ania pisze:

    Witam,
    Mam już trzecią umowę na czas określony, która kończy się 31.03.2016r. Jaką powinnam dostać następną umowę, czy na czas określony do 21.11.2018 r. czy już na czas nieokreślony.

    • Magda pisze:

      Aniu, jeśli to rzeczywiście 3-cia umowa na czas określony, to (na gruncie starych, czyli jeszcze obowiązujących, przepisów) ona się już przekształciła w umowę na czas nieokreślony (o ile pomiędzy umowami nie było przerw dłuższych niż miesiąc) !!! Ale czy czasem pierwsza z tych 3 umów nie była zawarta na okres próbny? Jeśli tak, to masz tylko dwie umowy na czas określony i pracodawca może zawrzeć z Tobą jeszcze jedną taką umowę, maksymalnie do 21 listopada 2018 roku.

  38. Ania pisze:

    Więc choć to będzie już moja 4 umowa to jeszcze na czas określony do 22.11.2018r.?
    i jeszcze jedno czy powinnam otrzymać do trwającej umowy nowe warunki zatrudnienia?

    • Magda pisze:

      Aniu,
      1/ jaka była pierwsza umowa? Okres próbny czy czas określony?
      2/ podaj okresy na jakie zawarte były wszystkie twoje umowy

  39. Ania pisze:

    nie miałam umowy na okres próbny, tylko na czas określony wszystkie 3 umowy

  40. Ania pisze:

    Magdo, moją pierwszą umowę podpisałam w 2003 roku, wszystkie były zawarte na dłuższy okres . Na pewno moja 3 umowa powinna być już umową na czas nieokreślony ? dlaczego?

    • Magda pisze:

      Aniu zgodnie z jeszcze obowiązującym (do 21.02.2016) brzmieniem kp:
      “Art. 25 ze zn.1. § 1. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca.” Czy nie miałaś pomiędzy umowami przerw dłuższych niż miesiąc?
      Pytanie tylko – czy na pewno były to umowy “O PRACĘ”, a nie np. zlecenie?
      I czy to były umowy bezpośrednio z pracodawcą, dla którego świadczysz pracę (te reguluje kodeks pracy), a nie np. z agencją pracy tymczasowej, która Cię kierowała do tzw. pracodawcy użytkownika? (te regulowane są ustawą o o zatrudnianiu pracowników tymczasowych)

      • Karol Sienkiewicz pisze:

        Ania, jeżeli pierwsza z umów była zawarta przed dniem 1 maja 2004 r., to nie wlicza się do łańcuszka umów z art. 25 z ind. 1 k.p. W takiej sytuacji masz zawarte dwie umowy na czas określony, co oznacza, że po 22.02.2016 r. będzie możliwe zwarcie kolejnej, ale maksymalnie do 21.11.2018 r.

  41. BEATA pisze:

    Umowa na czas określony (bez okresu próbnego) od 2013-01-04 – 2014.01.03, II umowa od 2014-01-04 -2019.01-03 czy ta umowa z automatu stanie się umowa bezterminową z dniem 22-11-2018r.???

  42. BEATA pisze:

    Co daje porozumienie zmieniające trwanie umowy o pracę, skoro podpiszę z pracownikiem porozumienie z 21-11-2018r. to od 22-11-2018r. musze podpisać z pracownikiem umowę bezterminową, czy dobrze myślę? czy może porozumienie podpisać z wcześniejsza datą, I umowa na czas określony jest do 2020r. proszę o radę ;-))

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Beata, czy wcześniej czy później skutek będzie taki sam. Taki właśnie był cel nowelizacji, żeby nie można było zawierać umów terminowych dłużej niż 33 miesiące. Jedynym wyjściem, jeżeli takiej umowy nie chcemy jest znalezienie któregoś z wyjątków w sytuacji pracownika.

  43. Joanna pisze:

    Witam,
    proszę napisać mi ile będzie wynosił mój okres wypowiedzenia po 22.02.2016r.

    Moje zatrudnie w firmie:
    25.11.2010-24.02.2011 Okres próbny
    25.02.2011-24.11.2012 Pierwsza umowa na czas określony
    25.11.2012-24.11.2017 Druga umowa na czas określony

  44. Anna pisze:

    Witam
    Jak teraz będzie z umowami na zastępstwo ?
    II umowa na czas określony pracownicy w ciąży ( jest już na L4) ma trwać do 31.08.2017
    Przyjęto w czerwcu 2015 pracownicę umowę na zastępstwo ,
    potem była druga umowa,
    teraz III- i raz przedłużona umowa na zastępstwo jest od pażdziernika 2015 do 28.02.2016
    Moje pytanie :
    1. Czy można przedłużyć tą umowę jeszcze kilka razy czy tylko raz do końca 31.08.2017?
    2.Czy w tym rodzaju umów też obowiązuje limit 33 m-ce od 22.02.2016?
    3. Jak liczyć okres wypowiedzenia? Czy jak kolejna umowa będzie podpisana od 1.03.2016 to długość wypowiedzenia będzie się liczyć od czerwca 2015?
    4. Czy po zakończeniu czasu trwania umowy osoby w ciąży, można podpisać umowę na okres próbny i kolejne terminowe z osobę , która była na zastępstwie. Jak wtedy liczyć termin 33 miesięcy, a jak okres wypowiedzenia?
    5.Czy na umowie na zastępstwo też trzeba pisać o warunkach wypowiedzenia?

    Bardzo proszę o odpowiedź . O umowach na zastępstwo jest bardzo mało informacji.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Anna, dla umowy na zastępstwo nie było i nie będzie ograniczeń – ani czasowych, ani ilościowych. Co do długości wypowiedzenia – po zmianie przepisów będzie liczony tak jak dla “normalnej” umowy na czas określony. Jeżeli umowa będzie zawarta już po dniu 22.02.2016 r., to liczyć się będzie cały staż pracy dla okresu wypowiedzenia. To czy będzie możliwe podpisanie umowy na okres próbny zależy od rodzaju pracy, jaki taka osoba miałaby wykonywać. Jeżeli będzie to taka praca jak dotychczas wykonywana na zastępstwie – to nie będzie można podpisać umowy próbnej, skoro pracownik został już “wypróbowany”. Jeżeli inny rodzaj pracy – możliwe jest zawarcie umowy na okres próbny. Do stażu pracy, od którego zależy okres wypowiedzenia będzie się liczyć całość ( o ile umowa zawarta po wejściu w życie nowelizacji).

      • Anna pisze:

        Bardzo dziękuję,
        To znaczy , że umowę na zastępstwo korzystniej jest przedłużać c9o pewien czas, niż zawrzeć jedną dłuższą, bo gdy dobiegnie jej termin to po prostu się skończy.
        Od 29.02.2016 będę chciała zawrzeć z tym pracownikiem kolejną umowę na zastępstwo. Czytałam, że teraz będzie to umowa na czas określony na zastępstwo.
        1. Czy nadal będzie można ją przedłużać kilkakrotnie?
        2. Czy ciąża pracownicy na takiej umowie na zastępstwo jest po nowelizacji też chroniona?
        Jeśli po umowie na zastępstwo będę chciała z tym pracownikiem zawrzeć od 29.02.2016 umowę o pracę na czas określony to: – czy do stażu pracy 33 m-ce będzie się wliczać czas od 29.02.2016?
        – CZy okres wypowiedzenia będę liczyć od 29.02.2016, czy licząc łącznie z umowami na zastępstwo?

  45. Ania pisze:

    Dziękuję za pomoc.

  46. BEATA pisze:

    Witam,

    Proszę o odpowiedź: umowa na okres próbny 3 m-ce, następnie umowa na czas określony od 17-12-2013 do 2018-12-16, czy po 21-11-2018 umowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony czy powinnam dostać jeszcze 2 umowy na czas określony do limitu, z góry dziękuję.

  47. krzyztof pisze:

    Witam,
    3ms.umowa okres probny
    01.01.13-31.12.14 pierwsza umowa o prace,
    01.01.15-31.12.16 druga umowa o prace ,(48ms)
    w zw.z powyzszym czy z automatu po 22.03.16 moja umowa bedzie przedluzona na czas nieokreslony/
    prosze o pomoc.

  48. Ania pisze:

    Karol, jeśli otrzymam kolejną umowę na czas określony (już ostatnią tak jak wcześniej napisałeś) to jakie warunki wypowiedzenia mnie będą obowiązywały? Liczę swój staż u pracodawcy od pierwszej umowy czyli od 2003 roku czy od zawarcia tej umowy czyli od dnia 01.04.2016r.
    Między tymi umowami nie było ani jednego dnia przerwy.
    Z góry dziękuję.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Ania, dla umowy trwającej w dniu 22.02.2016 r. staż liczy się od nowa od tego dnia. Dla umowy zawartej po 22.02.2016 r. liczy się cały staż pracy pracownika, a więc w Twoim przypadku okres wypowiedzenia będzie trwał 3 miesiące.

  49. Benia pisze:

    kompletnie już zgłupiałam czytając to wszystko. U obecnego pracodawcy pracuję 5 lat. Pierwsza umowa na czas określony wygasła 31 stycznia. Pracodawca będąc cwanym ( w swoim mniemaniu) dał mi kolejną umowę do 21 lutego 2016, po to, by kolejna tj od 22 lutego 2016 opatrzona była nowymi przepisami tj. od nowa 33 miesiaca i max 3 umowy. Moje pytanie, jeśli więc zatrudniona jestem w ciągłości przez pięć lat, 2 umowy to z dniem 22.02 (gdy wchodzą nowe przepisy i moja trzecia umowa) te poprzednie umowy się zerują i faktycznie znów może mi dać 3 kolejne umowy czy jednak tamte umowy są wliczane i kolejna umowa jest już czwartą. Będę wdzięczna za odpowiedz, bo nie wiem co o tym myśleć..

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Benia, umowa zawarta 22.02.2016 r. jest już umową na czas nieokreślony, ponieważ taka sytuacja jaką opisałaś “łapie się” pod wyjątek z art. 16 ust. 5 ustawy nowelizacyjnej, tzn. umowa ta jest trzecią umową w rozumieniu starych przepisów.

      • Benia pisze:

        ślicznie dziękuję za odpowiedz. Nie wiedziałam nic o tym punkcie nowelizacji. Pracodawca póki co, upiera się przy swoim a i czasem nie chodzi o art. 14 ust. 5?

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Tak, chodzi o ten przepis: Umowa o pracę na czas określony zawarta od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, jednakże w okresie 1 miesiąca od dnia rozwiązania drugiej umowy w rozumieniu art. 251 ustawy zmienianej w art. 1 w dotychczasowym brzmieniu, jeżeli okres ten rozpoczął bieg przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy lub w dniu jej wejścia w życie, jest uważana za umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony.

  50. Ania pisze:

    Kolejne pytanie;
    druga umowa zawarta jest od 01.12.2015 do 31.12.2020. Kiedy pracownikowi dać informację o warunkach zatrudnienia o długości wypowiedzenia i o przekształceniu z dniem23.11.2016r. tej umowy w umowę na czas nieokreślony?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Umowa przekształca się z dniem 22.11.2018 r. Co do kwestii informacji – zobacz art. 29 par. 3 z ind. 2 KP.

  51. sabcia pisze:

    czy musze pracownika poinformować że jego np. trwająca umowa na czas określony przekształci sie po 22.03.2016 w umowe na czas nieokreślony

  52. Iwona pisze:

    Witam,
    mam pracownika któremu umowa na czas określony kończy sie w czerwcu 2019 r. czy musze już teraz robić mu aneks do umowy, że z dniem 22.11.2018 r. umowa przekształci się w umowę na czas nieokreslony? Czy wystarczy na dzień dzisiejszy tylko Informacja o zmianie warunków zatrudnienia dotyczacą okresu wypowiedzenia?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Iwona, wystarczy informacja. Później nie będzie konieczny aneks – zmiana w umowę na czas nieokreślony zachodzi z mocy prawa.

  53. monika pisze:

    Pierwsza umowa na 2 lata od 2008 roku potem na 5 lat do 2015 i znowu na 2 lata do 2017 u jednego pracodawcy podpisane ciągiem z zawartą klauzulą o 2 tyg. wypow. Czy ta trzecia przekształci się w umowę bezterminową?

  54. sabcia pisze:

    Czy muszę aneksować każdą umowę o pracę inf. kiedy umowa na czas określony przekształci sie w umowę na czas nie określony

  55. Zakłopotana pisze:

    Witam nic z tego już nie rozumie i proszę o wyjaśnienie. Pierwsza umowę miałam na okres próbny 3 miesięcy, 2 na okres 1 roku, 3 na okres 3 lat i ta umowa kończy mi się w kwietniu. Umowy były podpisane ciągłościa więc u jednego pracodawcy pracuje obecnie ponad 4 lata. Moje pytanie brzmi czy z dniem 22 lutego moja umowa przekształciła się w umowę na czas nieokreślony? Obecnie znajduje się na l4 ciążowym. Bardzo dziękuję za pomoc.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Umowa na okres próbny nie wlicza się do łańcuszka umów. Umowa nie przekształciła się w umowę na czas nieokreślony.

      • Zakłopotana pisze:

        Dziękuję za odpowiedź. I mam jeszcze jedno pytanie jeśli pracodawca przedłuży że mną umowę to na jaki okres może że mną ja zawrzeć i która to będzie umowa.

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Możliwe jest zawarcie jeszcze jednej umowy na czas określony, która będzie trwała najdłużej do 21.11.2018 r., chyba że do tego czasu cały czas będziesz objęta ochroną przed rozwiązaniem lub wypowiedzeniem stosunku pracy, tzn. jeżeli po ciąży przejdziesz na urlopy związane z rodzicielstwem, które będą trwały co najmniej do 21.11.2018 r.

  56. Megan pisze:

    Czy informacja o zmianie warunków wypowiedzenia dla pracowników ktorych umowa trwa w dniu 22.02. moze zawierac te trzy punkty o okresach wypowiedzenia,2 tyg, miesiąc,trzy miesiące jesli ostatnie ich obecnie nie dotyczy? Pytam bo natknęłam sie na pismo GIP z dnia 10 maja 2013 dot.zbiorczego informowania o zmianie warunkow zatrudnienia. Czy nie będzie to błędem przy ewentualnej kontroli pip.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Megan, nie będzie to błędem. Informacja powinna wyglądać tak jak dla osób zatrudnionych na podstawie umowy na czas nieokreślony. 3-miesięczny okres wypowiedzenia może dotyczyć również pracownika zatrudnionego na postawie umowy o pracę na czas określony w sytuacji, w której umowa taka jest zawarta w okolicznościach wyjątkowych i nie stosuje się do niego limitów. Nie wiadomo czy w toku trwania umowy okoliczności takie się nie zmienią.

  57. Paweł pisze:

    Witam,

    co jeśli w dniu 22.02.2016 pracodawca dostarczył pracownikowi porozumienie zmieniające w którym uchyla się od 2 tygodniowego okresu wypowiedzenia – takiej umowy nie da się wypowiedzieć?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Paweł, jeżeli nastąpiło to 22.02.2016 r., to umowa taka jest normalnie wypowiadalna na podstawie przepisów Kodeksu pracy,

  58. EwKaPe pisze:

    Pytania : Pierwsza Umowa na czas określony kończy się 28 lutego 2016 ( trwająca 6 miesięcy ) – czy umowa na czas określony na 12 miesięcy zawarta 29 lutego 2016 jest umową pierwszą czy drugą? i czy kolejna zawarta 01 marca 2017 na czas określony na kolejne 20 miesięcy tj do 01 grudnia 2018 to już umowa trzecia i czy dopiero 21 listopada 2018 staje się na czas nieokreślony? I co wtedy powinno się zadziałać?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Kolejna umowa – ta na 12 miesięcy – jest drugą umową. Następna będzie umową trzecią (a więc dopuszczalną), ale z dniem 22.11.2018 r. przekształci się z mocy prawa w umowę na czas nieokreślony. Nic się nie dzieje, ponieważ skutek jest automatyczny – przekroczenie 33 miesięcy = umowa bezterminowa.

  59. iza pisze:

    Witam
    Mam pytanie jestem zatrudniona u jednego pracodawcy od 2007 r do 2011 r 3 umowy, miałam 3 m-ce przerwy później znowu od października 2011 do końca sierpnia 2014 r też 3 umowy później miesiąc przerwy i podpisana umowa od 01,10,2014 do 30,09,2016 roku. Pierwsza umowa po miesięcznej przerwie. Proszę o odpowiedz jak to się przedstawia w moim przypadku

  60. spinka pisze:

    Nic z tego nie rozumiem;( Byłam na stażu w firmie 6 m-c , później na obowiązkowej umowie o pracę na czas określony 6 m-c zgodnie z umową PUP z Pracodawcą , jutro kończy mi się ta umowa i zaproponowali mi przedłużenie do końca roku .Moje pytanie jak ona będzie liczona czy jako pierwsza czy druga , jak z wypowiedzenie 1 m-c
    dziękuję 🙂

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Jeżeli jest to “normalna” umowa o pracę na czas określony, to będzie się liczyć jako druga. 1-miesięczny okres wypowiedzenia będzie od 22.08.2016 r.

  61. Weronika pisze:

    Bardzo proszę o podpowiedź:
    – ( czy w ogóle informować o okresach wypowiedzenia) a jeśli tak, to w jakiej formie poinformować pracowników, którzy mają zawartą umowę na czas określony ale bez klauzuli o wypowiedzeniu. Umowy zawarte z pracownikiem w sposób następujący:
    03.01.2013 -31.12.2014
    01.01.2015 – 31.12.2016
    – Czym powinna różnić się w swej treści umowa zawarta na zastępstwo od 1 marca 2016 r. na czas choroby pracownika – od tych zawieranych do tej pory. tj. przed 22.02.2016 ?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Weronika, umowy, które w dniu wejścia nowych przepisów nie zawierały klauzuli o możliwości wypowiedzenia są niewypowiadalne, więc nie ma o czym pracowników informować. Co do umowy na zastępstwo – nie ma już obowiązku wpisywania klauzuli o możliwości wypowiedzenia, bo jest ona wypowiadalna z mocy prawa, a okres wypowiedzenia wynosi tyle, co przy “normalnej” umowie na czas określony.

  62. Karolina P pisze:

    Witam!

    Proszę o pomoc, czy Pracodawca w świetle nowych przepisów może zastosować wobec mnie umowę terminową
    umowa na okres próbny 18.12.2007- 28.02.2008

    I umowa na czas określony 01.03.2008- 31.03.2013

    II umowa na czas określony 01.04.2013- 31.03.2016

    Staż pracy w firmie ponad 8 lat.

    Odpowiedz

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Karolina, formalnie pracodawca może zawrzeć nawet jeszcze jedną umowę na czas określony, o ile nie będzie trwała dłużej niż do 22.11.2018 r., ale trzeba się tutaj zastanowić, czy nie doszło do obejścia prawa ze względu na długoletnie umowy na czas określony.

  63. Marek pisze:

    Witam.
    Mam pytanie
    Czy przepisy, które weszły w życie 22.02.2016 r. dotyczą również umowy zlecenia.
    Pracuję w Agencji Ochrony.
    I umowa zlecenie 04.22.2015 do 31.01.2018.
    II umowa zlecenie 01.01.2016 do 02.03.2016.
    Czy następna umowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony.

  64. Marek pisze:

    Witam.
    Czy przepisy wchodzące w życie w 22.02.2016 r. dotyczą również umowy zlecenia, cz tylko umowy o pracę.

  65. Jolanta pisze:

    Witam !
    Proszę o informację : umowa zawarta 01.03.16 na okres 2 miesięcy , pracownik posiada ponad 3 letni staż pracy w obecnym zakładzie wynikający z umów w latach poprzednich 2015 , 2014, 2013,2012.2011, z przerwami , ile wynosi okres wypowiedzenia dla tego pracownika w świetle znowelizowanych przepisów Kodeksu pracy ?

  66. BEATA pisze:

    Witam,

    Jaki powinien być okres wypowiedzenia dla pracownika: umowa na okres próbny 2013.11.12 do 2014.02.11, I umowa na czas określony od 2014.02.12 do 2016.03.19 ( zakończenie umowy z 2 tygodniowym okresem wypowiedzenia) mam dylemat czy dobrze wypowiedzieliśmy umowę.

  67. Małgorzata pisze:

    Witam mam pytanie. Mam umowe od 1/04.15 na czas ojreślony do 1/04.17. Wiem ze 11.03.16 dostane wypowiedzenie. Jaki ojres wypowiedzenia będzie mnie dotyczył 2 tyg. czy miesiąc?

  68. Dawid pisze:

    Witam,

    Czytam te komentarze i zastanawiam się na ” dobrą zmianą ” tylko, dla kogo?

    Bardzo prosze o informację, co zrobnić w takie sytuacji.

    Moja pierwsza umowa z obecnym pracodawcą rozpoczęła się w 2012 na jeden rok – 12 miesięcy.
    Drugą umowę zawarłem na 24 miesiące.

    Obecnie czas trwania umów w mojego pracodawcy to 36 miesięcy.

    Obecna umowa kończy się 14.03, dostałem do podpisanie kolejna umowę na 12 miesięcy( zgodnie z nowymi przepisami, jest to trzecia umowa na czas określony)

    Czyli, oberwałem ponieważ, gdtyby obowiązywały wcześniejsze przepisy juz ta, 3 powinna być na nieokreślony. W takim razie, mój okres 33 miesiecy został spełniony, ale rozuiem że się to nie liczy, bo 33 miesiace bede liczył dopiero od 22.02?

    Prosze równiez o informacje co w sytuacji, kiedy to mój pracodawca jest w restrukturyzacji, jeżeli pracodawca zwolni mnie np w maju, to nie dostane zadnej odprawy ponieważ nalezy się ona osobom które pracuja na czas nieokreślony, Więc nowe przepisy w tej sytuacji bardzo mocno we mnie uderzają, czy sąd jest w stanie określić czas trwania mojej umowy jednak na moją korzyść? Aby te 36 miesiecy które przeperacowałem były zaliczone? Bo to zmienia postac rzeczy w zwiazku z odprawą. Która mi sie nie nalez tylko dlatego że zmieniły się przepisy..

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Dawid, przepisy dotyczące odprawy przy zwolnieniach grupowych w zasadzie się nie zmieniły.

      • Dawid pisze:

        Tak. Zauważ, że teraz w marcu dostałem kolejna umowe u mojego pracodawcy, trzecią- znów na czas określony. Czyli zaczyna lecieć 37 miesiąc mojej pracy tutaj (który się nie liczy) Zgodnie z nowymi przepisami jest to umowa na czas okreslony, gdyby obowiązywały mnie tamte przepisy czyli umowa konczyła by mi się w styczniu to dostałbym na nieokreslony- to wtedy trzecia musiałaby być na nieokreslony.

        Restrukturyzacja trwa do końca tego roku. W zwiazku z nowymki przepisami, – dostałem 3 umowe na czas okreslony, a miesiace sie nie liczą..

        Czyli, teraz- pracodawca może mnie zwolnić, a ja z zwiazku z tym, że zmieniły sie przepisy nie mam odprawy (nie tej ustawowej- tylko tej która ustalił mój pracodawca). Stad moje pytanie, czy w ogóle jest sens iść do sądu z tym, aby to sad zinterpretował przepisy, oraz okres trwania mojej umowy w tego pracodawcy, czy przepisy jasno to reguluja?

  69. Krzysztof pisze:

    Witam,
    Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące zmiany warunków zatrudnienia.

    Jeżeli pracownik ma umowę na czas określony obowiązującą przed wejściem w życie nowych zmian w K.P. i ma w umowie art. 33 k.p., to w jakim terminie powinien otrzymać nową informację o warunkach zatrudnienia? Czy zgodnie z art. 29 par.3 – jeden miesiąc?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Krzysztof, są dwie szkoły. Pierwsze rozwiązanie, które i mi bardziej odpowiada, to to, o którym piszesz – czyli informacja w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie zmian (a więc do 22.03.2016 r.). Według drugiego poglądu możliwe jest udzielenie takiej informacji po zmianie długości okresu wypowiedzenia (a więc do 22.09.2016 r.). Oba rozwiązania wydają się prawidłowe.

      • Krzysztof pisze:

        Bardzo proszę jeszcze o wyjaśnienie zmian długości okresu wypowiedzenia.
        Rozumiem, że okres wypowiedzenia dla osób powyżej 6 miesięcy wynosi 2 tygodnie. I to właśnie 6 miesięcy wydłuża okres wydania informacji o warunkach zatrudnienia do 22.09.2016? Dziękuję za odpowiedź

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Tak, dokładnie. Może nazbyt to uprościłem przez co stało się niezrozumiałe, ale właśnie o to chodziło.

  70. Krzysztof pisze:

    Mam pytanie dotyczące urlopu rodzicielskiego.

    Czy pracownica po skończonym urlopie macierzyńskim i macierzyńskim dodatkowym (jeszcze na starych zasadach) może zabrać 8 tygodni urlopu rodzicielskiego i przerwać go w każdym momencie?

  71. Kasia pisze:

    Witam.
    Mam pytanie odnośnie liczenia limitu 33 miesiecy.Umowa na okres próbny 1.12.15 do 29.02.16. Limit 33 mcy przy przedłużeniu tej umowy na czas określony liczymy od 22.02.16 czy od 01.03.16?
    Bardzo dziękuję za odpowiedź.

  72. Kasia pisze:

    Mam jeszcze jedno pytanie do powyższej sytuacji. Od kiedy liczymy okres zatrudnienia u danego pracodawcy? Zakladajac ze umowa zostanie przedłużona.

  73. iIwona pisze:

    Witam.
    mam pyt. odnosnie umowy tj.od 01-01-2016 mam umowę na czas nieokreslony i jaki okres wypowiedzenia mam w chwili obecnej proszę o odpowiedz pilnie dziekuje

  74. iIwona pisze:

    witam.
    mam umowę na czas nieokreślony od 01-01-2016 i jaki mam okres wypowiedzenie w chwil obecnej dziekuje

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Iwona, jeżeli to pierwsza umowa u tego pracodawcy to do 31.05.2016 r. okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie.

  75. Janusz pisze:

    Dzień dobry
    W artykule i komentarzach jest podawana informacja, że okres zatrudnienia u danego pracodawcy zeruje się 22.02.2016. Proszę o podanie podstawy prawnej, konkretny artykuł KP.
    Ja pracuję w obecnej firmie od 10.2011 okres próbny, następna umowa od 01.2012 do do 01.2017 z terminem wypowiedzenia 2 tygodnie.
    W tym tygodniu złożyłem wypowiedzenie i nie chcą mnie wypuścić po 2 tygodniach tylko twierdzą, że mam 3 miesiące wypowiedzenia… Proszę o odpowiedź.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Janusz, okres wypowiedzenia będzie 2 tygodniowy, o ile nic innego nie wynika z umowy o pracę lub innych źródeł prawa pracy (np. ZUZP). Jeżeli chodzi o przepis o zerowaniu, to jest to art. 16 ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw z dnia 25 czerwca 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1220).

      • Janusz pisze:

        Dziękuję

        • Anna pisze:

          Mam ten sam problem jestem zatrudniona na czas określony i złożyłam wypowiedzenie i moja kadrowa twierdzi że mam 1 miesiąc wypowiedzenia a teraz przekonuję się czytając to wszystko że jednak 2 tygodnie…przecież już dawno powinnam odejść….

  76. Anna pisze:

    Witam serdecznie:)Bardzo potrzebuję odpowiedzi. Otóż moja sytyacja wygląda następująco:
    Pracuję w firmie na umowę na czas określony od 1.08. 2013-31.12.2020. Pracuję mniej niż 3 lata.29 lutego tego roku dostałam propozycję nowej pracy i od razu na drugi dzień złożyłam wypowiedzenie dowiadując się o nowych przepisach czyli że w moim przypadku okres wypowiedzenia jak dla mnie to miesiąc i składając 1 marca wypowiedzenie już ten miesiąc sie nie liczy czyli muszę pracować do końca kwietnia czy tak? A jak do tego ma się art. 16? Czy według Pana kwalifikuję się jednak na wypowiedzenie 2 tygodniowe?Bardzo proszę o poradę i pozdrawiam

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Anna, okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie, nie miesiąc.

      • Anna pisze:

        Dziękuję właśnie uświadomiłam moją kadrową o takim fakcie….mam tylko żal że ktoś to siedzi na swoim stanowisku jeździ na szkolenia udziela złych informacji ja juzż dawno powinnam nie pracować…dziękuję i pozdrawiam i super że mogłam doczytać się w swojej sprawie i udowodnić rację:)))

  77. BEATA pisze:

    Witam,

    Pytanko odnośnie wynagrodzenia za pracę i premii: wynagrodzenie zasadnicze 1850,00 zł+ do 25 premii regulaminowej, czy słowo\” do\” ma tu jakieś znaczenie? dziękuję za odpowiedź.

  78. Ciężarna pisze:

    Dzień dobry,
    proszę o wskazówki bowiem waham się czy pracodawca jest wobec mnie do końca w porządku.
    Zatrudniona jestem od roku 2012:
    18.01-31.03.2012 okres próbny;
    01.04.2012-31.03.2014 r. umowa o pracę 1; (TUTAJ ZA OKRES OD 18.01.12 DO 31.03.14 ZOSTAŁO WYSTAWIONE ŚWIADECTWO PRACY)
    01.04.2014-31.03.2016 r. umowa o pracę 2.
    Od grudnia zeszłego roku przebywam na L4 w zw. z zajściem w ciążę. Poród mam początkiem maja. Umowa kończy mi się 31.03.2016 r. Pracodawca planuje przedłużyć umowę do dnia porodu (od 1.04.16- maja -3 umowa) i następnie jak to zwykle bywa u nas w firmie zakończyć współpracę. Czy przebywając w tym czasie na urlopie macierzyńskim mam prawo do kolejnej umowy ? I jaki będzie ona miała charakter?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Umowa o pracę na czas określony, jeżeli uległaby rozwiązaniu po upływie 3 miesiąca, ulega automatycznie, z mocy prawa przedłużeniu do dnia porodu. Nie ma natomiast obowiązku zawierania kolejnej umowy z takim pracownikiem po porodzie.

      • Ciężarna pisze:

        Dziękuję za szybką odpowiedź. Gdyby jednak pracodawca zdecydował się na jej przedłużenie byłby zobowiązany podpisać umowę już na czas nieokreślony, dobrze rozumiem? (4 umowa).
        Z góry dziękuję za informację.

        • BEATA pisze:

          Witam,

          Proszę o informację czy pracownik z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności może pracować w równoważnym czasie pracy, np.: pon-środa – po 7,35h, środa- dłużej, a piątek wolne, dzięki za informację.

          • Karol Sienkiewicz pisze:

            Beata, nie udzielamy porad prawnych przez internet. W przypadku chęci konsultacji zapraszam do kontaktu z Kancelarią.

  79. Anna Leszczyk-Singh pisze:

    Mam pytanie odnośnie informacji o zmianie okresu wypowiedzenia, czy należy taką informację złożyć pracownikowi oraz czy wymagany jest aneks do umowy nawiązujący do zmian?

  80. Andrzej W pisze:

    Wpis oraz komentarze są wartościowe a porady zapewne bez zarzutu, ale brakuje podstawowej informacji – nie ma podanej podstawy prawnej (najlepiej z linkami) tych interpretacji. Jak na prawników jest to błąd poważny. Piszę to właśnie jako nie-prawnik: gdzie zwykły zjadacz chleba ma znaleźć przepis źródłowy, żeby sam mógł go ocenić. Co do treści KP to łatwo go znaleźć (np. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19740240141+2016%2402%2422&min=1), ale co z mitycznymi “przepisami przejściowymi”? Weźmy Art. 36 ujednoliconego tekstu KP – o nowych okresach wypowiedzenia umowy na czas określony. Nie ma tam nic o liczeniu się okresu zatrudnienia (dla okresu wyp.) dopiero od 22.02.2016r., nie ma wzmianki o innych przepisach.
    Odpowiedź – przepisy przejściowe są w Ustawie z dnia 25 czerwca 2015r. Dz.U. 2015 poz. 1220 (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150001220 wskazówka do tego na marginesie tekstu KP). Chyba każda ustawa o zmianie wcześniejszej ustawy oprócz artykułów opisujących zmiany dodaje artykuły o obowiązywaniu zmian (“przejściowe”) których w ustawie zmienianej nie ma (bo do niej nie należą) i przez to trudniej je znaleźć (KP był zmieniany bodaj 7 razy od 2014r., w której “ustawie o zmianie ustawy” one są?).
    Konkretnie w ww. ustawie z 25.06.2015r. są to art. od 13. (np. rozróżnienie umów z przewidzianym albo nie przewidzianym okresem wypowiedzenia 2 tyg.) a dokładnie art.16. mówi o “zerowaniu” się okresu zatrudnienia.
    Tylko tyle, czarno na białym, nie trzeba podpierać się “interpretacjami MPiP” i tworzyć wrażenia że tylko prawnicy mają dostęp do przepisów. Lepiej dać ludziom wędkę a nie rybę.
    Pozdrawiam.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Andrzej, to jest blog a nie opinia prawna.

      • Andrzej W pisze:

        Aha, czyli wszystko co tu napisano nie ma wartości merytorycznej (ponad to co wie zwykły zjadacz chleba), przynajmniej szczerze. Jest to tzw. ściema, tylko taki blog pisany na kolanie.
        A co za różnica jak to nazwiemy, jeżeli poprzez swoje sformułowanie stwarza wrażenie, że jest to opinia prawna autorytetu czyli prawnika, na górze baner “Sienkiewicz i Zamroch, Radcowie Spółka Partnerska”. Może zależy to od kontekstu: gdy ktoś pyta o poradę to “my tu jesteśmy prawnikami, pełna powaga itp.” a gdy ktoś zauważy jakiś błąd (zresztą minimalny) to “my jesteśmy zwolnieni ze znajomości tematu bo to tylko taki blog”.

        Oczywiście, że nie są to opinie prawne w sensie nie są to indywidualne porady prawne w jakikolwiek sposób wiążące w konkretnych sprawach (ktoś tam mógłby pójść do Sądu Pracy na podstawie tych informacji). Ale poza tym – celem i ambicją, było wytłumaczenie czytelnikom zgodnie z jak najlepszą wiedzą prawniczą oraz postawienie się w roli eksperta. I jak to teraz wygląda?

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Andrzej, na tym polega blog – nie zasypuje się czytelnika milionem przepisów prawa tylko tłumaczy je w zrozumiały sposób. Jeżeli chcesz czytać teksty naszpikowane przepisami i źródłami – zapraszam do odpowiedniej literatury stworzonej przez doktrynę, nie na bloga. Nie uważam, że brak przepisów czy linków do ustaw (!) jest błędem w prowadzeniu bloga. Według mnie wygląda to bardzo dobrze. Jeżeli masz inne zdanie – trudno.

          • Andrzej W pisze:

            Nie chodziło mi o to żeby dać tekst prawniczy tylko żeby uźródłowić obecne twierdzenia, linki dodać np. osobno na końcu, jeżeli jest ich tak dużo. A raptem 2 linki (nawet 1: do Dz.U. 2015/1220) wyczerpują źródła (“milion przepisów”, “naszpikowany źródłami” ?).
            Że do tak podstawowego aktu jak ustawa? Ale właściwie nie potrzeba do niczego innego, tam jest czarno na białym. Do interpretacji organów (potrzebnych raczej tylko do pokazania jak myślą urzędnicy), link może być w komentarzu gdzie jest o nich wzmianka. W ogóle link świadczy o tym, że osoba która o czymś mówi widziała to na oczy – 2. funkcja uźródłowienia. Że takie trywialne dać 2 linki które łatwo można znaleźć? Ale dlatego nic nie kosztuje ich wstawienie, a ktoś może nie słyszał o isap.sejm.gov.pl.
            Tu chodzi też, jak pisałem, o “wędkę a rybę”. Gdyby tekst był ze źródłami: “tutaj każdy może sobie zajrzeć, tam jest napisane” to okazałoby się że prawnik nie jest koniecznie potrzebny do tłumaczenia przepisów a autor sprowadziłby się do podawacza linków (gdzie godność prawnika który zniżył się do udowadniania swoich interpretacji przed zwykłym człowiekiem…).
            Zgodzę się za to z tym, że ludzie są leniwi a chcą porady instant, im dłuższy byłby tekst tym prędzej przewijaliby do komentarzy i dawaj to samo pytanie 20 raz, bo komentarzy też nie chce się czytać (co prawda w blogu nie ma nic o dopuszczalnej liczbie umów na czas określony więc o to ludzie pytają). A Ty jako prawnik nie masz czasu pisać za każdym razem rozprawy naukowej. Blog to jest tylko “napisałem co chciałem i ile miałem czasu”, co pisałem wcześniej.
            Pozdrawiam, dziękuję za odpowiedzi.

          • Karol Sienkiewicz pisze:

            Dziękuję za opinię.

  81. Marta pisze:

    Jak liczyć umowy w następujących przypadkach?
    Pierwsza umowa: 20.04.2015 – 31.10.2015
    Druga umowa: 01.11.2015 – 05.03.2016
    Kolejna umowa ma być zawarta od 04.04.2016 r. Będzie to trzecia umowa na czas określony czy mam ja traktować jak umowę na czas nieokreślony?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Marta, będzie to trzecia umowa na czas określony. Czwarta umowa byłaby umową na czas nieokreślony.

  82. MagdaM pisze:

    Witam, czy przerwy w zatrudnieniu pracownika nie mają już żadnego znaczenia?
    Czyli pracownikowi wracającemu do pracy po kilkuletniej przerwie nie zeruje się tych liczników?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Magda – musisz sprecyzować czy chodzi o okres wypowiedzenia czy limity.

      • MagdaM pisze:

        Limity umów i 33 miesięcy

        • MagdaM pisze:

          Przykład, z pracownikiem wygasła umowa 31.03.2016 r. (była to druga umowa). Pracownik przechodzi do innej firmy na 3 lata. Czy ponowne zatrudnienie tego pracownika w naszej firmie spowoduje, że umowa będzie umową na czas nieokreślony? Czy czas pracy od 22.02.2016 do 31.03.2016 będzie liczył się do licznika 33 miesięcy?

          • Karol Sienkiewicz pisze:

            Nie, bo będzie to trzecia z limitu czterech umów. Natomiast czas pracy będzie się wliczał do limitu.

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Obecnie przerwy w zatrudnieniu nie mają znaczenia.

  83. Iwona pisze:

    Witam, mam pytanie- czy pracownik może wypowiedzieć umowę zawartą 29.06.2015r.na czas określony do 30.06.2016r., gdyby wypowiedzenie złożył np. 30.03.2016r.?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Iwona, jeżeli w umowie była klauzula o możliwości wypowiedzenia, to nie widzę przeszkód.

  84. Agata pisze:

    Witam, mój mąż zawarł umowę o pracę na czas określony bez klauzuli o możliwości wypowiedzenia umowy. Czy można teraz w jakikolwiek sposób rozwiązać teraz tą umowę przed jej końcem? Umowa zawarta była w styczniu- więc przed zmianą w kodeksie. Proszę o pomoc.

  85. Renata pisze:

    Witam,
    Mam problem z tymi nowymi przepisami związanymi z umowami o pracę.
    Pierwszą miałam na czas określony od 02.09.2015 do 01.12.2015
    druga od 02.12.2015 do 29.02.2016
    a jaka będzie lub może być trzecia.

  86. Ciekawa pisze:

    Witam,
    Mam pytanko, jeżeli mam drugą umowę trwającą do sierpnia 2017r. ale w obecnej chwili jestem na macierzyńskim do listopada 2016r. po powrocie do pracy od razu chce wykorzystać zalegly urlop tj. okolo 2 miesiące czyli do konca stycznia 2017r. W tej chwili wracam na niepelny etat aby pracodawca nie mogl mnie zwolnić przez nastepny rok czyli pracuje do lutego 2018r. ale w między czasie zachodze w drugą ciążę i jeżeli poród nastąpi po upływie okresu 33 miesięcy liczac od wejścia ustawy tj. 22.02.2016 to moja umowa zostaje z automatu umową na czas nieokreślony? Bo umowa przedluza sie do porodu. Z góry dziękuję za odpowiedź.

  87. Damian pisze:

    Witam, proszę o odpowiedź czy dobrze rozumiem.
    Pierwsza umowa na okres próbny 3 miesiące. Następnie umowa na czas określony od 01.02.2013- 31.12.2015, następna umowa na czas określony od 01.01.2016- 31.01.2017 z 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia. I teraz tak, jak dobrze rozumiem to od 22.02.2016 przez pierwsze 6 miesięcy mój okres wypowiedzenia wynosi 2-tygodnie ?
    I drugie pytanie: jeżeli po wygaśnięciu tej umowy zostanie podpisana kolejna na czas określony, to od kiedy liczyć te 33-miesiące (czyli kiedy przekształci się w umowę na czas nieokreślony) ? I czy przy tej kolejnej umowie, będzie mnie już od razu obowiązywał 3 miesięczny okres wypowiedzenia ? Bo tak zrozumiałem z komentarzy. Dziękuję za odpowiedzi.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Damian, przez pierwsze 6 miesięcy okres wypowiedzenia to 2 tygodnie. Liczenie 33 miesięcy zaczynamy od 22.02.2016 r. Przy kolejnej umowie będzie 3-miesięczny okres wypowiedzenia.

  88. Natala pisze:

    Prosze o pomoc Pracownik byl zatrudniony:
    1) 27.07.2013 – 26.10.2013 – okres probny
    2) 27.10.2013- 26.10.2014 – czas okreslony
    3) 27.10.2014 – 30.11.2015 na czas zastepstwa
    4) 01.12.2015- 30.11.2017 czas okreslony
    Czy nastepna umowa po 30.11.2017 bedzie liczona juz jako trzecia i do kiedy maxymalnie moge podpisac ta umowe? biore pod uwage umowe od 27.10.2013- 26.10.2014 wliczam ja do limitu czy nie ?
    Prosze o pomoc ! 🙂

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Natalia, “stara” umowa na zastępstwo nie jest wliczana do limitu, o ile rzeczywiście była to umowa na zastępstwo, a nie “zwykła” na czas określony. W takim wypadku następna umowa będzie liczona jako druga i – aby nie przekształciła się w umowę na czas nieokreślony – może być zawarta do 21.11.2018 r.

  89. Bożena pisze:

    Jeżeli moja umowa na czas określony skończyła się w dniu 29. 02. 2016 r. (a była to moja druga umowa ), obecnie nie pracuję , ponieważ pracodawca uznał, że kolejna umowa byłaby już na czas nieokreślony ( z czym się nie zgadzam), to moje pytanie brzmi: jeżeli ten sam pracodawca zatrudniłby mnie np. od 01. 05. 2016 r. , to która by to była moja umowa i ile umów mogę jeszcze mieć na czas określony u tego samego pracodawcy?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Bożena, byłaby to trzecia umowa o pracę na czas określony. Byłaby to ostatnia umowa, która mogłaby być zawarta na czas określony – i to zarówno od razu po jej rozwiązaniu, jak i w maju.

  90. Marzenna pisze:

    Witam,
    pracownik rozwiązał umowę o pracę z dniem 31.01.2016, wrócił i ponownie został zatrudniony na czas określony z dniem 04.05.2016. Czy limit 33 miesiące będzie obowiązywał od nowej umowy czyli od 04.05.2016?
    Pozdrawiam

  91. Ania pisze:

    Witam, kolejny problem, jeśli umowa trwa dłużej niż 21.11.2018r. to pracodawca ma obowiązek dać pracownikowi aneks o przekształceniu tej umowy w umowę na czas nieokreślony? Umowa zawarta została przed 22.02.2016r.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Ania, pracodawca nie ma takiego obowiązku, ponieważ umowa przekształca się z mocy prawa. Pozwoli to jednak na pewno “uporządkować” stosunek pomiędzy stronami. Pamiętaj jednak, że dniem przekształcenia umowy będzie 22.11.2018 r., nie wcześniej.

  92. Asia pisze:

    Witam, moze ktoś mi pomoże i wyjaśni kilka rzeczy.
    1. Umowa na okres próbny 1.10.2014-31.12.2014
    2. Umowa na czas określony 1.01.2015-31.12.2015
    3. Umowa na czas określony 31.12.2015-31.12.2016
    4. Wypowiedzenie 25.05.2016 z okresem 2 tygodniowym.
    Czy umowa na czas próbny nie wlicza sie do ilości umów na czas określony? I czy 31.12.2015 nie powinnam była dostać umowy na czas nieokreślony? Czy wypowiedzenie nie powinno być na okres 1 Msca?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Asia, umowa na okres próbny nie wlicza się do limitu. Okres wypowiedzenia jest prawidłowy, bo staż pracy, od którego zależy liczony jest od 22.02.2016 r.

  93. Annaa pisze:

    Witam,

    Czy dla pracowników ktorzy mają trwajace umowy w dniu wejscia przepisów trzeba robic aneksy z zapisem o nowym okresie wypowiedzienia? czy mozna poprostu zrobic aneks i wpisać ze okres wypowiedzenia zgodny z art. takim i takim…?odnośnik?? bo dla mnie to bez sensu zeby ciagle aneksowac umowe bo w sierpniu zmieni sie okres wypowiedzenia itd itd…
    Dla umow zawartych po 22.02.2016 staz pracy liczy sie z calego okresu zatrudnienia rowniez po 22.02.2016 …. czyli okres wypowiedzenia ile wynosi na tekiej umowie zawartej po 22.02.2016 wpisuje na dzien zawarcia umowy ? sprawdzam sobie ile pracownik przepracowal w danym zakladzie i taki okres wypowiedzenia zapisuje na umowie na dzien zawarcia umowy? czy moze tez zapisać w umowie zapis o artykule…bo okres wypowiedzenia moze być inny po zerwanej umowie? Nie wiem czy dosc zrozumiale napisalam…prosiłabym o odpowiedź

  94. Basia_kil pisze:

    Witam,
    proszę o informację jaki okres wypowiedzenia gdy: I umowa od 1 sierpnia 2015 do 29 lutego 2016 na czas określony a kolejna od 1 marca 2016 na czas nieokreślony. Mam wątpliwości co do okresów wypowiedzenia drugiej umowy- tej na czas nieokreślony. Według mnie już obowiązuje miesiąc, bo do stażu wliczamy cały okres trwania umowy na czas określony. Czy mam rację?

  95. Anna pisze:

    Witam,

    okresy zatrudnienia:
    13.05.2010 – 16.05.2012 – pracodawca A
    przerwa, praca u innego pracodawcy (pracodawca B)
    25.06.2014 – 25.06.2016 – z powrotem zatrudnienie u pracodawcy A

    Czy jeśli pracodawca w dniu 26.06.2016 podpisze ze mną kolejną umowę to czy ta umowa od razu będzie umową na czas nieokreślony?

    Pozdrawiam, Anna

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Anna, będzie to dopiero druga umowa na czas określony, która może być zawarta do 21.11.2018 r.

      • Magda pisze:

        Witam. Mam wątpliwość. Czy dobrze rozumuję, że w sytuacji, gdy trwająca obecnie umowa na czas określony przekształci się 22.11.2018 w umowę na czas nieokreślony – to nie wydajemy świadectwa pracy? Jeżeli jednak wcześniej była (były) umowy terminowe (krótsze niż 24 miesiące, zawarte po marcu 2011) – to w dniu przekształcenia obecnej umowy powstanie obowiązek wystawienia zbiorczego świadectwa za te zakończone okresy / umowy?
        I jeszcze – jeżeli z tym pracownikiem rozstaniemy się w przyszłości, to wystawiając świadectwo za tę trwającą obecnie umowę wpisujemy, że był zatrudniony na czas nieokreślony od początku tej umowy? Bo przecież nie można obecnie łączyć w jednym świadectwie zatrudnienia terminowego i bezterminowego.

  96. marta pisze:

    Witam,
    mam podpisaną umowę na zastępstwo od dnia 04.01.2016 do dnia 31.12.2016 r., niestety nie nadaję się do pracy na zajmowanym stanowisku i bym chciała zrezygnować. Moje pytanie brzmi jaki mam okres wypowiedzenia? Wiem że firma nie zgodzi się na porozumienie stron? Co mogę zrobić żeby jak najszybciej przestać pracować?

    pozdrawiam

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Marta, umowę można wypowiedzieć za takim okresem wypowiedzenia, jak umowę na czas określony (o ile w umowie była klauzula o możliwości jej wypowiedzenia).

      • marta pisze:

        Dziękuję bardzo, a czy okres wypowiedzenia liczyć od dnia podpisania umowy czyli do 04.01.2016 czy od momentu wejścia nowej ustawy?

        • Karol Sienkiewicz pisze:

          Marta, rozumiem, że chodzi o liczenie stażu pracy do okresu wynagrodzenia. Staż taki dla umowy trwającej liczymy od 22.02.2016 r.

          • marta pisze:

            Bardzo dziękuję za odpowiedź właśnie o to chodziło bo dzięki tej interpretacji mam 2 tygodniowy okres wypowiedzenia a nie miesięczny. Dziękuję za pomoc i pozdrawiam

  97. Lilla pisze:

    Witam,
    Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu kwestii zatrudnienia. Mam pracownicę, która około 2 lat temu przeszła na emeryturę, otrzymała świadectwo pracy, odprawę i wszystko to co wiąże się z emeryturą. Na jej stanowisko był rozpisany konkurs w którym wzięła udział. Ponownie została zatrudniona ale na umowę na czas określony na 2 lata, termin ten przypada na październik tego czyli 2016roku. Z chwilą wejścia w życie nowego kodeksu pracy, umowa jej z czasu określonego została przekształcona na czas nieokreślony. Dodam, że między czasem zakończenia pracy i przejściem na emeryturę, a podjęciem pracy ponownie na czas określony nie było dnia przerwy. W związku z tym mam pytanie czy słusznie umowa na czas określony, która miała trwać do października tego roku, została przekształcona na czas nieokreślony. I drugie pytanie jak długo taka osoba może pracować.
    Z poważaniem L. Rolnicka

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Lilla, na jakiej podstawie umowa się przekształciła w umowę bezterminową? Nie ma żadnych ograniczeń w zatrudnieniu pracowników na emeryturze w związku z czym może pracować dowolnie długo.

      • Lilla pisze:

        Też zadałam to pytanie w moich kadrach i uzyskałam odpowiedź, że na podstawie nowych przepisów kodeksu pracy, uznano zatrudnienie jako dalsze, następne, a że pani wcześniej pracowała na umowę na czas nieokreślony to następna umowa może być przekształcona na umowę bezterminową. Nie znam kodeksu pracy dokładnie ale mam wątpliwości , że właśnie ta umowa mogła być przekształcona na bezterminową i dlatego poprosiłam Pana o radę. Jeżeli Pana zdaniem nie mogła być przekształcona, bardzo proszę wskazać mi artykuł lub interpretację.

  98. Magda pisze:

    Dobry wieczór. Mam wątpliwość. Gdy trwająca obecnie umowa na czas określony przekształci się 22.11.2018 w umowę na czas nieokreślony, a wcześniej była (były) umowa próbna i/lub umowy terminowe – to w dniu przekształcenia obecnej umowy powstanie obowiązek wystawienia zbiorczego świadectwa za te zakończone okresy / umowy?
    I jeszcze – jeżeli z tym pracownikiem rozstaniemy się w przyszłości, to wystawiając świadectwo za tę trwającą obecnie umowę wpisujemy, że był zatrudniony na czas nieokreślony od początku tej umowy?

  99. Kamila pisze:

    Witam,
    mam pytanie.
    Pierwszą umowę na czas próbny dostałam 01.11.2014-01.02.2015
    Drugą na czas określony 01.02.2015-01.02.2017
    Trzecią dostanę na ile?Skoro próbna nie wlicza do umów bardzo proszę informację
    na ile pracodawca może dać mi 2 umowę na czas określony?Wcześniej funkcjonowalo to na 5 lat a teraz?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam Kamila

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Kamila, zatrudnienia na podstawie umów na czas określony nie może trwać dłużej niż do 21.11.2018 r. Jeżeli przekroczy tę datę – umowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony z dniem 22.11.2018 r.

  100. Bożena pisze:

    Bardzo proszę o pomoc.Mam 30 lat pracy. Potem przez 8 lat byłam na rencie. Od 01.03.2015r zostałam zatrudniona na zastępstwo które kończy się teraz w lipcu 2016r. Pytanie jaki obowiązuje mnie okres wypowiedzenia, czy taki jak w zawartej umowie 3 dni czy 1m-c?

  101. patrycja pisze:

    witam serdecznie składam wypowiedzenie 12 sierpnia i mam 2 tygodniowy okres wypowiedzenia. podpisuje nową umowę od 1 września w nowej pracy. Czy w wypowiedzeniu powinnam nadmienić ze czas wypowiedzenia upływa 26 sierpnia, ale wypowiadam stosunek do pracy 31 sierpnia, aby byla zachowana ciągłośc, czy nowa umowa powinna być zawart z dniem jakim? pozdrawiam

  102. Magdalena pisze:

    Dzień dobry,

    Rozumiem, że po wejściu w życie nowelizacji ustawy w kwestii dotyczącej okresów wypowiedzenia do dnia 21 sierpnia 2016 wszystkich pracowników z którymi zawarto umowy o pracę na czas określony przed 22 lutego 2016 r. obowiązuje 2-tygodniowy okres wypowiedzenia. Czy w sytuacji złożenia przez pracownika wypowiedzenia w dniu (czysto hipotetycznie) 12 sierpnia 2016 r. również będzie obowiązywał 2-tygodniowy okres wypowiedzenia?

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Magdalena, dwutygodniowy okres wypowiedzenia obowiązuje, jeżeli umowa rozwiąże się z najpóźniej z dniem 21 sierpnia. Stąd też wypowiedzenie musi być złożone najpóźniej 6 sierpnia.

      • Magdalena pisze:

        Dobry wieczór. Mam wątpliwość. Gdy trwająca obecnie umowa na czas określony przekształci się 22.11.2018 w umowę na czas nieokreślony, a wcześniej była (były) umowa próbna i/lub umowy terminowe – to w dniu przekształcenia obecnej umowy powstanie obowiązek wystawienia zbiorczego świadectwa za te zakończone okresy / umowy?
        I jeszcze – jeżeli z tym pracownikiem rozstaniemy się w przyszłości, to wystawiając świadectwo za tę trwającą obecnie umowę wpisujemy, że był zatrudniony na czas nieokreślony od początku tej umowy?

  103. Bogna pisze:

    Jestem zatrudniona na umowe o prace na czas okreslony,umowa zostala zawarta w dn .1.12.2015 do 31.12.2016.W umowie nie ma klauzuli ze mozna ja wczesniej wypowiedziec,czy kiedy weszly nowe przepisy jest dla mnie jakies wyjscie poniewaz nie chce juz tam pracowac.Nadmienie ze porozumienie stron lub likwidacja lub upadlosc firmy w moim przypadku nie jest mozliwe.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Bogna, jeżeli Twoje prawa pracownicze są naruszane możesz złożyć pracodawcy dyscyplinarkę. W innym przypadku umowa trwa na okres na jaki została zawarta.

  104. Ania pisze:

    Witam.
    Czy umowa zawarta na czas określony – praktyczna nauka zawodu powinna być wliczana do limitu umów od 22.02.2016r.? I czy wypowiedzenie umowy zawartej na czas określony trzeba uzasadnić?

  105. Sabina pisze:

    Witam
    proszę o informację mam umowę zawartą na czas określony od 01.10.2014 do 30.09.2016 r. / pierwsza umowa/
    teraz ma być spisana kolejna umowa na czas określony moje pytanie na jaki okres czasu moge zawrzeć tą umowę i jak ją traktować w świetle nowych przepisów

  106. Sabina pisze:

    Witam
    Czy w przypadku gdy pracodawca wręczył pracownikowi upomnienie motywując go opieszałością w wykonywaniu swoich obowiązków można mi również zabrać część premii.
    pozdrawiam

  107. Ewa pisze:

    Dzień dobry,
    Bardzo proszę o pomoc – jestem zatrudniona u pracodawcy od 1 maja 2007 do 31.05.2012
    od 1.06.2012 do 31.05.2022 r. w każdej umowie mam 2 tygodniowy okres wypowiedzenia.
    Czy jestem aktualnie zatrudniona na umowę na czas określony czy nieokreślony?
    Jaki będę miała okres wypowiedzenia?
    Z góry dziękuję
    Ewa

  108. Sabina pisze:

    Witam
    Mam pytanie dotyczące urlopu dla pracownika który podejmuje prace po raz pierwszy . Cz jak zatrudniam go z dniem np. 15.09.2016 czy ma prawo do urlopu np. n akoniec września czy dopiero po 15.10.2016

  109. Sabina pisze:

    Witam
    potrzebuję pilnej pomocy i odpowiedzi pracownik ma umowę zawartą od dnia 01./12.2011 jaki okres wypowiedzenia go obecnie obowiązuje

  110. Stasia pisze:

    Dzień dobry,
    poszukuję odpowiedzi na pytanie, dlaczego mój staż pracy na umowę na czas określony zeruje się do dnia 22 lutego 2016 i jakim prawem zostały wykasowane 3 lata mojej pracy? Czy potrafiłby Pan odpowiedzieć na to pytanie, albo wskazać osobę do której można się z nim skierować? Będę ogromnie wdzięczna za wszelką pomoc.

  111. Beata pisze:

    Witam,

    Mam dylemat dotyczący przedłużenia umowy o pracę, umowa pracę na czas określony od 2006-08-08, kolejne umowy do 2016-11-30, pytanie moje: czy muszę zawrzeć z pracownikiem umowę na czas nieokreślony czy mogę zawrzeć jeszcze umowę na czas określony o pracę do 2018.11.21. wg nowych zasad?

    • Beata, to zależy co masz na myśli przez “kolejne umowy” i ile ich było.

      • BEATA pisze:

        Witam,

        To byłaby 3 umowa na czas określony ( ok. próbny od 2006-08-28 do 2006-11-27, I umowa na czas określony od 2006-11-28 do 2011-11-30, II um. od 2011-12-01 do 2016-11-30, proszę o informację czy mogę wg nowych przepisów zawrzeć jeszcze 1 umowę na czas określony czy już na czas nieokreślony, dziękuję

        • Beata, według nowych przepisów możesz zawrzeć jeszcze jedną umowę na czas określony. Natomiast kilkunastoletnie zatrudnienie terminowe może być uznane za obejście prawa.

          • Stasia pisze:

            A czy czteroletnie zatrudnienie na czas określony, (umowy na rok), też może być uznane za obejście prawa i jeśli pozostałe osoby w dziale mają umowy na czas nieokreślony,może być to uznane za dyskryminację w miejscu pracy?

          • Stasia, przy czterech umowach na czas określony, doszło już do przekształcenia stosunku pracy w stosunek bezterminowy.

          • Stasia pisze:

            Przepraszam,ale chyba zapomniała Pani o nowelizacji z lutego 2016, która kasuje wcześniejszy okres zatrudnienia i nie wlicza się on do stażu pracy 33 miesięcy, o którym mowa w nowych przepisach,więc dopóki ten okres nie upłynie, pracodawca może mi dać tyle umów od tego momentu ile chce, aż do chwili, gdy upłyną 33 miesiące,zgadza się?

          • Stasia, obawiam się, że to tak nie działa. Wcześniejszy okres zatrudnienia “kasuje się” przy obliczaniu stażu uwzględnianego przy okresie wypowiedzenia umowy. Okres 33 miesięcy liczy się też od wejścia w życie nowych przepisów. Natomiast przed 22.02.2016 r. umów na czas określony mogło być maksymalnie dwie! Trzecia umowa przekształcała się w umowę na czas określony. Obecnie umów może być maksymalnie trzy, a czwarta przekształca się w umowę na czas nieokreślony. I to bez względu na to, na jaki okres te umowy zostały zawarte.

          • Stasia pisze:

            Dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi,ale chyba się nie zrozumiałyśmy:) Jeśli w momencie wejścia nowelizacji (luty 2016),byłam na drugiej umowie na czas określony do grudnia 2016,to mogę dostać teraz trzecią umowę na czas określony ( i taką otrzymałam do grudnia 2017) i kolejne do momentu aż upłyną 33 miesiące od lutego 2016 i nie więcej niż 4 umowy, przy czym w świetle nowych przepisów pierwsza umowa liczy się od lutego 2016, a nie od momentu sprzed nowelizacji, kiedy faktycznie została ona ze mną zawarta. Czyli w praktyce, jeśli chcę otrzymać umowę na czas niekreślony u obecnego pracodawcy muszę przepracować łącznie u niego 6 lat i moje pytanie dotyczyło właśnie tej sytuacji, czy można to uznać za złamanie prawa przez pracodawcę ( umowy długoterminowe na czas określony?)i czy jest to nierówne traktowanie w kontekście pozostałych osób zatrudnionych w dziale na czas nieokreślony? Będę ogromnie wdzięczna za odpowiedź również na to drugie pytanie.

  112. Sabina pisze:

    Witam
    chciałam się upewnić w toku myślenia a mianowicie
    umowa o pracę zawarta z dniem 28.11.2016 r. na okres 5 lat czy po okresie 33 miesięcy licząc od 28.11.2016 r. przerodzi się ona automatycznie w umowę na czas nie określony.

  113. Joanna pisze:

    Dzień dobry. Pracownik był zatrudniony w latach 2005-2017 przez cały okres na umowie na czas nieokreślony. Dnia 26.05.2017 został zwolniony z powodu przejścia na emeryturę i z dniem 01.06.2017 jest powtórnie przyjmowany już jako emeryt. Pytanie: jaką umowę o pracę można mu zaproponować? Czy tylko na czas nieokreślony? Czy w związku z tym, że od 22.02.2016 mamy nowy porządek prawny w tym względzie, temu pracownikowi również można zaproponować umowę o pracę na czas określony – max. 3 umowy na łączny max. okres 33 miesięcy?
    Dziękuję za odpowiedź:)

  114. ANIA pisze:

    Witam, proszę o podpowiedź w następującej sprawie;
    uczeń zatrudniony na umowie o praktyczną naukę zawodu w okresie 01.09.2014 do 31.08.2017 ( umowa na czas określony), jaką powinien otrzymać umowę od 01.09.2017r. jeśli będzie chciał dłużej pracować w naszym zakładzie pracy? czy może dostać umowę na czas określony na 33 miesiące czy już umowę na czas nieokreślony?

  115. Alicja pisze:

    Witam, czy mogłabym prosić o wskazanie jaki okres wypowiedzenia obowiązywał na dzień 01.09.2017 r. pracownika zatrudnionego u jednego pracodawcy na następujące umowy:
    1. 21.10.2013-30.04.2014 na czas określony (zawarto klauzulę o 2-tygodniowym wypowiedzeniu)
    2. 01.05.2014-31.05.2015 zastępstwo
    3. 01.06.2015-31.08.2017 na czas określony (zawarto klauzulę o 2-tygodniowym wypowiedzeniu)
    4. 01.09.2017- 28.02.2018 r. na czas określony

    Czy można z tym pracownikiem zawrzeć jeszcze jedną umowę na czas określony, jeżeli nie będzie ona dłuższa niż do dnia 21.11.2018?

    Kolejny przypadek, jaki okres wypowiedzenia obowiązywał pracownika na dzień 01.01.2017 r.:
    1. 01.04.2013-31.12.2013 umowa na czas określony
    2. przerwa
    3. 01.05.2014-31.12.2014 umowa na czas określony
    4. 01.01.2015-31.12.2016 umowa na czas określony (zawarto klauzulę o 2-tygodniowym wypowiedzeniu)
    5. 01.01.2017-30.09.2018 umowa na czas określony
    Kolejna umowa będzie umową na czas nieokreślony.

    Czy przy tych umowach zaliczamy cały okres zatrudnienia u danego pracodawcy do obowiązującego pracownika okresu wypowiedzenia?

    Proszę o pomoc.

  116. Maria pisze:

    Witam
    30.10.2017r została wypowiedziana mi umowa o pracę na czas określony z zachowaniem 3-cznego okresu wypowiedzenia. Umowa była zawarta od 01.02.2012r do 31.12.2020r
    Zgodnie ze zmianami, które obowiązują od 22.02.2016r i dotyczą między innymi okresów wypowiedzenia umów na czas określony – to okres w/w umowy nie powinien być jednomiesięczny ? jeżeli tak to czy powinnam zgłosić to Pracodawcy, że kadrowa przygotowała wadliwe rozwiązanie umowy o pracę, które de facto podpisałam w dniu 30.10.2017r

  117. Justyna pisze:

    Witam, mam pytanie: umowa o pracę zawarta od 01.08.2012r. do 31.07.2014r., następna umowa od 01.08.2014r. do 31.12.2016r., nastepna umowa od 01.01.02017r. do 31.12.2017r.
    Czy umowa zawarta z pracownikiem od 01.01.2018r. jest umową na czas nieokreslony??

  118. Małgorzata pisze:

    Witam, chciałabym zapytać czy po przerwie trwającej rok od zakończenia ostatniej umowy, pracodawca może dać mi umowę na czas określony czy musi na nieokreślony, biorąc pod uwagę wcześniejsze 3 umowy na czas określony (w tym pierwsza 3miesieczna) trwające 6 lat. Pytam ponieważ chcę wrócić do pracy ale pewnie przyjemnie mnie na inne stanowisko. Proszę o odpowiedź.

  119. sabina pisze:

    witam
    Mam następujące umowy pierwsza na okres próbny od 02.03.2011 – 01.05.2011
    druga umowa od 02.05.2011 do 01.05.2013
    i trzecia od 02.05.2013 do 30.04.2018
    czy powinnam już teraz otrzymać umowę na czas nie określony?

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *