Tarcza finansowa MŚP PFR – podsumowanie
Z uwagi na to, że ostatnio na blogu zrobiło się trochę monotematycznie (ciągle tylko ta tarcza antykryzysowa), teraz opowiem Wam o czymś innym. Będzie to… tarcza finansowa😉Na pierwszy ogień niech pójdą podstawowe warunki tzw. Tarczy finansowej PFR dla Małych i Średnich przedsiębiorców.
Wniosek
- poprzez system bankowości elektronicznej,
- składa osoba upoważniona do reprezentacji lub pełnomocnik z dostępem do bankowości elektronicznej przedsiębiorcy.
Termin
- od 29 kwietnia 2020 r. do wyczerpania puli środków,
- decyduje kolejność kompletnych wniosków.
Beneficjent
- do 249 pracowników, roczny obrót do 50 mln euro, suma bilansowa do 43 mln euro, prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r.
- dla ustalenia statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy pod uwagę bierzemy również przedsiębiorstwa powiązane i partnerskie zgodnie z Załącznikiem nr 1 rozporządzenia pomocowego,
- o tym jak ustalić rozmiar przedsiębiorstwa na potrzeby Tarczy finansowej PFR przeczytasz TUTAJ.
Zatrudnienie (na potrzeby określenia statusu)
- wyłącznie pracownicy (nie liczy się umów cywilnoprawnych),
- na dzień 31 grudnia 2019 r.,
- przelicza się na pełne etaty,
- nie uwzględnia się pracowników na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
Spadek obrotów
- jest to warunek uzyskania subwencji,
- spadek co najmniej 25% w miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do miesiąca poprzedzającego (a więc np. marzec-kwiecień 2020 r., kwiecień-maj 2020 r.) lub
- spadek co najmniej 25% w porównaniu do takiego samego miesiąca w 2019 r. (np. marzec 2019 – marzec 2020, kwiecień 2019 – kwiecień 2020).
Beneficjent rzeczywisty
- warunkiem jest, aby główny beneficjent rzeczywisty nie posiadał rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych.
- o tym jak ustalić beneficjenta rzeczywistego przeczytasz TUTAJ.
Brak zaległości publicznoprawnych
- warunkiem jest brak zaległości w podatkach lub składkach na dzień 31 grudnia 2019 r.
Weryfikacja danych
- dane będą weryfikowane z US i z ZUS.
- z US – stan zaległości,
- z ZUS – wymiary czasu pracy pracowników, poziom zatrudnienia, stan zaległości.
Wykorzystanie subwencji
- pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej,
- np. wynagrodzenia, czynsze, zapłata należności na rzecz kontrahentów, koszty materiałów i produktów, należności publicznoprawnych, zakup środków trwałych,
- zakaz przeznaczenia subwencji na rozliczenia z podmiotami powiązanymi,
- maksymalnie 25% na przedterminową spłatę kredytów,
- środki z subwencji są chronione przed egzekucją, ale sprawa nie jest do końca taka prosta. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.
Kwota subwencji:
- Spadek 25-49% – maksymalna kwota globalna – 4% przychodów osiągniętych w 2019 r.
- Spadek 50%-74% – maksymalna kwota globalna – 6% przychodów osiągniętych w 2019 r.
- Spadek 75%-100% – maksymalna kwota globalna – 8% przychodów osiągniętych w 2019 r.
Maksymalna kwota subwencji na 1 beneficjenta
- 3.500.000 zł
Zwrot subwencji
Zwrot nastąpi:
- w wysokości 100% w przypadku nieutrzymania działalności przez 12 miesięcy lub
- w przypadku utrzymania działalności:
- w wysokości 25% bezwarunkowo,
- w wysokości kolejnych 25% pomniejszone o skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży w okresie 12 miesięcy (warunkiem umorzenia 25% jest więc osiągnięcie straty w wysokości minimum 25% kwoty udzielonej subwencji),
- wysokości 0% – utrzymanie 100% średniego zatrudnienia, w wysokości 0-25% – utrzymanie 50-100% średniego zatrudnienia, w wysokości 50% – utrzymanie poniżej 50% średniego zatrudnienia. Dla określenia zatrudnienia bierzemy pod uwagę wszystkich pracowników (również na urlopach związanych z rodzicielstwem) oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, o ile są zgłoszone z tego tytułu do ubezpieczeń społecznych.
- możliwość umorzenia więc 75% subwencji powstanie w przypadku, w którym działalność będzie utrzymana przez 12 miesięcy, średnie zatrudnienie będzie utrzymane na poziomie 100% oraz strata gotówkowa będzie większa niż 25% subwencji w okresie 12 miesięcy.
Zwolnienie z obowiązku zwrotu subwencji
- łączy się z powstaniem przychodu po stronie beneficjenta i koniecznością zapłaty podatku CIT lub PIT.
Spłata nieumorzonej części subwencji
- spłata następuje w 24 miesięcznych ratach, pierwsza rata będzie płatna po 13 miesiącach od dnia udzielenia subwencji,
- nie ma odsetek.
Niniejszy wpis jest elementem kampanii informacyjnej dla pracodawców i przedsiębiorców prowadzonej przez Kancelarię Sienkiewicz i Zamroch Radcowie prawni sp.p. w ramach wsparcia w czasie epidemii. Jeżeli interesują Cię inne praktyczne zagadnienia, mogące mieć znaczenie w tym okresie, to zapraszam na pozostałe blogi naszych prawników:
- Piotra Zamrocha Przesył energii – porady m.in. o możliwościach działania przedsiębiorstw przesyłowych w stanie epidemii.
- Iwo Fisza Zagospodarowanie przestrzenne – informacje o tym, jak działają organy administracji w czasie epidemii.
- Karola Sienkiewicza Dochodzenie wierzytelności – praktyczne wskazówki jak poruszać się po przepisach Tarczy antykryzysowej.
- Oliwi Radlak Konstytucja biznesu – wskazówki dla spółek dotyczące funkcjonowania w czasie epidemii.
- Wojciecha Jelińskiego Pozew z faktury – porady dla przedsiębiorców, którzy muszą podać dłużnika do sądu.
- Edyty Stark Zakończenie działalności – porady dla przedsiębiorców poszukujących ochrony w przepisach prawa upadłościowego.