Wzór zawiadomienia do PIP – uzupełnienie nielimitowanej umowy na czas określony

Karol Sienkiewicz        29 lutego 2016        Komentarze (68)

Stało się! Nowelizacja kodeksu pracy już obowiązuje. Teraz ważne jest, abyś wypełnił obowiązki nałożone na Ciebie przez ustawodawcę.

Jedynym z takich obowiązków jest uzupełnienie umowy o pracę na czas określony zawartej z przekroczeniem limitu – ilościowego bądź czasowego – jeżeli została zawarta z obiektywnych przyczyn leżących po Twojej stronie, a jej zawarcie służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy, a więc w sytuacji, o której stanowi art. 251 § 4 pkt 4 k.p.

Jeżeli umowa trwająca w dniu 22 lutego 2016 r. była zawarta właśnie w takiej sytuacji, konieczne jest jej uzupełnienie o taką informację. Oznacza to, że należy aneksować umowę i wpisać w jej treść okoliczności zawarcia jej z przekroczeniem limitu. Co ważne, uzupełnienie umowy będzie wymagane jedynie, kiedy będzie trwała dłużej niż do 21 listopada 2018 r. Jeżeli nie przekracza limitu – nie ma obowiązku jej uzupełniania.

Na spełnienie tego obowiązku masz 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy, a więc umowa powinna być uzupełniona najpóźniej do dnia 21 maja 2016 r.

Następnie fakt ten musisz zgłosić do właściwego okręgowego inspektora pracy – w formie pisemnej lub elektronicznej – w terminie 5 dni roboczych od dnia uzupełnienia umowy. Jeżeli uzupełniłeś umowę w ostatnim dniu terminu, na zawiadomienie PIP masz czas do 27 maja 2016 r.

Dla ułatwienia poniżej znajdziesz prosty wzór takiego zgłoszenia.

zaw2iad

{ 68 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Kasia Luty 29, 2016 o 11:22

a czy te okresy trwania umowy,od których uzależnione jest jej uzupełnienie nie są liczone dopiero od dnia 22 lutego 2016 roku? czy zatem uzupełnienie umowy nie jest wymagane wtedy gdy umowa trwa dłużej niż do 21 listopada 2018 roku?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 29, 2016 o 14:56

Kasia, z tekstu – „Co ważne, uzupełnienie umowy będzie wymagane jedynie, kiedy będzie trwała dłużej niż do 21 listopada 2016 r.”

Odpowiedz

Kasia Luty 29, 2016 o 15:13

dzięki, oczywiście że tak. grunt to czytanie tekstu ze zrozumieniem:>

Odpowiedz

Kasia Marzec 3, 2016 o 11:40

Witam,
Mam pracownika z którym zawarta jest umowa na czas określony od 01.03.2016-31.10.2016r./ praca sezonowa/ czy w takim przypadku powinnam wysłać zawiadomienie do OIP

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 3, 2016 o 12:38

Kasia, nie ma takiego obowiązku.

Odpowiedz

Kasia Marzec 3, 2016 o 14:03

Rozumiem, że taki obowiązek powstaje w związku z art. 25 Kp par.4pkt.4.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 3, 2016 o 14:40

Tak.

Odpowiedz

Kasia Marzec 3, 2016 o 14:46

Dziękuję bardzo.

Marzena Marzec 8, 2016 o 08:43

umowa trwa od 15.09.2014 r, do 31.12.2016 r. czy powinnam ja aneksować (okres wypowiedzenia) i zgłosić do PIP?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 9, 2016 o 12:03

Marzena, zamiast aneksu – informacja w trybie art. 29 par. 3 z ind. 2 k.p. Nie trzeba zgłaszać do PIP.

Odpowiedz

Kamila Marzec 8, 2016 o 18:47

Dzień doby, jeżeli dochodzi do przekroczenia limity długości trwania umowy o pracę (umowy która trwa w trakcie wejścia w życie przepisów) czy można z pracownikiem zawrzeć porozumienie w sprawie skrócenia okresu trwania umowy o pracę i skrócić umowę do dnia 21.11.2018r?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 9, 2016 o 12:03

Kamila, porozumienie można zawrzeć zawsze.

Odpowiedz

Kamila Marzec 8, 2016 o 19:08

Jeśli chodzi o umowy na czas określony już trwające w dniu wejścia w życie nowych przepisów to pracodawca powinien poinformować pracowników w ciągu miesiąca o zmianie długości okresu wypowiedzenie. Czy jest jakiś wzór takiej informacji? Czy należy za każdy razem kiedy ten okres wypowiedzenia się zmienia informować o tym pracownika czy wystarczy, że do informacji wpiszę ze okres wypowiedzenia umowy o pracę jest ustalony zgodnie z art. 36 paragraf 1 KP?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 9, 2016 o 12:05

Kamila, możesz to robić na oba sposoby, ale drugi wydaje się prostszy.

Odpowiedz

Magda Marzec 10, 2016 o 08:12

Witam, czy dobrze rozumiem, że zgodnie z art. 14 pkt 6 w powiązaniu z pkt 4 w stosunku do umowy na czas określony trwającej do 30.11.2019 r. ale pracownik przez cały okres od 22.02.2016 do 21.11.2018 r. podlega szczególnej ochronie (urlop macierzyński, potem rodzicielski, potem wychowawczy, potem zaległy wypoczynkowy) – umowa NIE przekształci się w umowę na czas nieokreślony i NIE TRZEBA jej uzupełniać teraz o powód przekroczenia limitów ? Zgodnie z art. 14 pkt 6 umowa rozwiąże się z upływem czasu na jaki została zawarta, czyli 30.11.2019 r. Pracownica wróci do pracy prawdopodobnie na 2 miesiące przed końcem umowy. Czy wtedy trzeba będzie uzupełniać tę umowę o powód przekroczenia limitu?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 10, 2016 o 12:20

Magda, do 22.11.2018 r. a nie do 30.11.2019 r. Jeżeli przez cały okres jest pod ochroną – nie trzeba uzupełniać. Jeżeli nie przez cały – trzeba uzupełnić, o ile są ku temu powody.

Odpowiedz

Magda Marzec 11, 2016 o 09:13

Dziękuję za odpowiedź. Ale ochronie będzie podlegała między 22.02.2016 r.(wejście w życie przepisów), a 22.11.2018 r. (upływ 33 m-cy). Czyli przez cały okres o którym mówi art. 14 ust. 6. Umowa była zawarta do 30.11.2019 r. Czyli rozumiem, że na zasadzie wyjątku od reguły mimo nadejścia daty 22.11.2018 r. umowa nie przekształci się w umowę na czas nieokreślony i NIE MUSZĘ uzupełniać jej teraz o powód? A co po powrocie pracownicy po wszystkich urlopach(macierz., rodz., zaległym wypoczynkowym i wychowawczym), co nastąpi ok. września 2019 r.? Czy wtedy trzeba będzie uzupełnić umowę o powód, czy w ogóle ani teraz ani kiedykolwiek nie trzeba tego robić?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 11, 2016 o 09:32

Tej umowy nie trzeba będzie uzupełniać. Rozwiązuje się z upływem okresu na jaki została zawarta.

Odpowiedz

Magda Marzec 22, 2016 o 10:06

Mnie jednak nadal dręczy ten przypadek:). Przyczynę trzeba wpisać do 21 maja 2016 r. Teraz zakładam, że pracownica będzie spełniała wymóg objęcia ochroną przez cały ten czas (macierzyński, rodzicielski, wychowawczy). Ale jeżeli jednak po rodzicielskim (około października) uzna, że jednak wraca do pracy, to będzie sytuacja, że nie będzie już objęta tym wyjątkiem, a minie już termin na wpisanie do trwających umów powodu dłuższej umowy. Czy wtedy trzeba będzie go uzupełnić? Po jej ewentualnym powrocie?

Katarzyna Marzec 10, 2016 o 12:11

Witam, proszę mi podpowiedzieć jak postąpić z umową na zastępstwo zawartą od 1.04.2014. W umowie znalazł się zapis, że zawiera się ją od dnia….. na okres usprawiedliwionej nieobecności pracownika (imię i nazwisko) bez konkretnej daty zakończenia tej umowy. Czy powinnam tę umowę aneksować i wskazać konkretną datę zakończenia (data końca urlopu wychowawczego zastępowanej pracownicy – 13.06.2017)? Czy umowa ta w obecnym stanie jest wypowiadalna? Informacja o warunkach zatrudnienia do tej umowy zawierała powołanie się na przepis art.33 (1) K.p. – powinnam teraz powołać się na przepis art.36? Czy umowa rozwiąże się automatycznie po wcześniejszym powrocie zastępowanej pracownicy?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 10, 2016 o 12:22

Katarzyna, nie trzeba uzupełniać daty, umowa jest wypowiadalna i rozwiąże się automatycznie, gdy powróci zastępowany pracownik.

Odpowiedz

Katarzyna Marzec 10, 2016 o 12:39

Jeśli umowa jest wypowiadalna to rozumiem, ze okres wypowiedzenia jest wg nowych zasad (staż liczony od 22lutego). Czy wobec zapisu o warunnkach zatrudnienia powinnam to zmienić i przywołac art. 36?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 11, 2016 o 09:34

Tak, dla umowy trwającej staż liczymy od 22.02.2016 r. Jeżeli chodzi o warunki to na zasadzie art. 29 par. 3 z ind. 1 k.p. trzeba poinformować o zmianie okresu wypowiedzenia.

Odpowiedz

Maria Marzec 15, 2016 o 08:32

Mam 10 osób , które są zatrudnione od 8 lat na umowy okresowe (co roku maja umowę od 01.09.-do 31.08. roku następnego) Czyli ostatnia ich umowa jest zawarta od 01.09.2015 do 31.08.2016. Czy mam obowiązek informowania inspektora pracy o taki umowach?? od 01.09.2016 zawrę z nimi umowy juz na czas nieokreślony

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 15, 2016 o 09:11

Maria, nie ma takiego obowiązku.

Odpowiedz

Aga Marzec 15, 2016 o 21:37

co roku zawieramy umowy w pracownikami w ramach prac interwencyjnych oraz robót publicznych na okres jaki przewiduje umowa w Urzędem Pracy , często te osoby się powtarzają. Moje pytanie czy mam je zgłosić do pip aby po 3 umowie nie zawierać na czas nieokreślony?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 16, 2016 o 14:11

Aga, jeżeli chodzi o prace interwencyjne i roboty publiczne, to nie dotyczy ich limit przewidziany art. 25(1) k.p. Wpis na ten temat pojawi się na blogu w piątek.

Odpowiedz

Ania Marzec 17, 2016 o 08:59

Witam mam 2 osoby zatrudnione na umowę zastępstwo jedna od 19.01.2015 do okolo lipca 2016 na czas usprawiedliwionej nieobecności pani …….. . Druga osoba od dnia 31.08.2015 również na cas usprawiedliwonej nieobecności. Czy trzeba pisać jakies uzupełnienie do tych umów ? Czy wystarcza informacje o warunkach zatrudnienia i zmienie ulegnie tam, par. 33 na 36 KP ? Jeżeli pracownik wraca z urlopu rodzicielskiego i wykorzystuje zaraz potem urlop wypoczynkowy to zastepujacemu pracownikowi konczy sie umowa na zastepstwo w momencie powrotu tamtego pracownika z urlopu wypoczynkowego czy rodzicielskego ? A jezeli chodz i badania wstepne to powinien je zrobic przed urlopem wypoczynkowym czy po ? Dziekuje

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 17, 2016 o 09:21

Ania, jeżeli z treści umów wynika, że są to umowy na zastępstwo, to więcej nie trzeba uzupełniać. Trzeba przekazać informację o zmianie warunków zatrudnienia z powołaniem na art. 36 par. 1 k.p. Umowa kończy się z chwilą powrotu zastępowanego pracownika do pracy. Jeżeli idzie na kolejny urlop, to nie wraca do pracy.

Odpowiedz

Barbara Kwiecień 1, 2016 o 09:26

Witam, mamy w firmie umowy zawarte na czas dłuższy, niż 33 miesiące od lutego tego roku (kończą się w 2019 roku), ale nie jesteśmy w stanie uzupełnić ich o wymagany powód. Po prostu, można było tak długie zawierać, to zawieraliśmy, to czy jedyną konsekwencją będzie to, że taka umowa po upływie tych 33 miesięcy przekształci się w umowę na czas nieokreślony? Czy jeżeli NIE uzupełnimy tych umów o powód i będziemy zwyczajnie czekać na ich przekształcenie w umowę na czas nieokreślony (nie chcemy ich też skracać) – czy PIP nie „przyczepi się”?

Odpowiedz

Magdalena Kwiecień 1, 2016 o 10:51

Witam,

proszę o poradę, co w przypadku- gdy pracownik ma dwie umowy w jednej firmie. Jedna umowa jest na czas nieokreślony, druga od 01-04-2015 do 31-03-2016 umowa na czas określony ( projekt unijny). Czy w tym przypadku druga umowa powinna być uzupełniona o wpis zgodnie z art.25(1) par. 4 pkt. 4 KP i zgłoszona do PIP?
Drugi przypadek to sytuacja, gdzie pracownik ma dwie umowy o pracę- jedna zawarta na czas określony oraz druga również na czas określony (projekt unijny). Zatrudnienie jest równoległe. Pierwsza umowa zawarta od 07-01-2015 do 06-04-2016 oraz druga umowa zawarta równolegle od 01-05-2015 do 31-03-2016 (projekt unijny).Czy w przypadku również należałoby uzupełnić umowę o wpis j/w?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 1, 2016 o 13:25

Magdalena, nie jestem pewien, czy dobrze zrozumiałem pytanie. Chętnie poznam szczegóły, zapraszam do kontaktu z Kancelarią.

Odpowiedz

Anna Kwiecień 3, 2016 o 13:28

Witam, Mam pracownice z którą podpisana była umowa od 21.12.2015 do 31.12.2020. W marcu dowiedziałam się, że jest w ciąży. Na jesień będzie rodziła. Najpierw będzie na macierzyńskim, później odbierze urlop wypoczynkowy a następnie przejdzie na urlop wychowawczy.
Akurat wszystkie urlopy skończą się mniej więcej z końcem umowy. Rozumiem, że w trakcie urlopów umowa przekształci się na czas nieokreślony, tak? Nie ma wyjątku, że w tej sytuacji będzie inaczej i będę mogła z nią zakończyć współpracę z końcem 2020 roku? I czy teraz też muszę zgłaszać do PIP taką sytuacje? Mam jeszcze dwie pracownice z takimi umowami z tym, że nie są w ciąży. I czy muszę do tych umów podpisywać jakieś aneksy jeśli chodzi np o czas trwania umowy lub okres wypowiedzenia? Poproszę o odpowiedź. Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 4, 2016 o 09:18

Anna, wyjątek jest, znajdziesz go w tym wpisie – http://prawodlapracodawcy.pl/zmiana-prawa-pracy-a-umowa-o-prace-na-czas-okreslony-trwajaca-w-dniu-22-lutego-2016-r/
Co do innych pracownic – albo skrócisz umowy aneksem, albo uzupełnisz umowy o powód tak długiego ich trwania albo umowy te przekształcą się w bezterminowe w dniu 21.11.2018 r.

Odpowiedz

Aga Kwiecień 3, 2016 o 20:55

witam
mam pracownicę, która jest zatrudniona od 01-04-2016r. do dnia 30. 06.2016 na 1/2 etatu, w ramach umowy z Urzędem Pracy zatrudnienia po stażu. pracownica chce odejść z pracy, nie może odeść za porozumieniem stron, umowa taka musi być wypowiedziana przez jedną ze stron. Moje pytanie ona jest zatrudniona na okres krótszy niż 6 miesięcy, nie zawarłam klauzuli wypowiedzenia takiej umowy. Czy do tej umowy stosuje sie okresy wypowiedzenia z k.p., czy jest możliwość zakończenia takiej umowy przed upływem terminu? jeśli tak to w jaki sposób można ją zakończyć?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 4, 2016 o 09:20

Aga, umowa ta została zawarta po wejściu w życie nowelizacji, a więc jest wypowiadalna na podstawie przepisów k.p.

Odpowiedz

Magdalena Maj 12, 2016 o 09:04

Ja powielam pytanie Barbary. Bardzo proszę o odpowiedź, ponieważ mam taką samą sytuację w firmie i nie bardzo wiem jak postąpić. „Witam, mamy w firmie umowy zawarte na czas dłuższy, niż 33 miesiące od lutego tego roku (kończą się w 2019 roku), ale nie jesteśmy w stanie uzupełnić ich o wymagany powód. Po prostu, można było tak długie zawierać, to zawieraliśmy, to czy jedyną konsekwencją będzie to, że taka umowa po upływie tych 33 miesięcy przekształci się w umowę na czas nieokreślony? Czy jeżeli NIE uzupełnimy tych umów o powód i będziemy zwyczajnie czekać na ich przekształcenie w umowę na czas nieokreślony (nie chcemy ich też skracać) – czy PIP nie „przyczepi się”?”

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 12, 2016 o 13:31

Magdalena, skutkiem jest przekształcenie się umowy. Skoro strony się na to godzą, to PIP nie powinien mieć o to pretensji.

Odpowiedz

Kinga Maj 12, 2016 o 16:41

Też powielę pytanie Barbary i Magdaleny – w dzisiejszej Rzeczpospolitej jest artykuł na ten temat i mój niepokój wzbudziło zdanie, że (piszę z pamięci, mam nadzieję, że nic nie przekręcam) jeżeli umowy zawarte przed lutym 2016 r. na okres dłuższy, niż 33 miesiące nie zostaną teraz uzupełnione o powód zawarcia, to w przyszłości sąd będzie rozstrzygał, czy umowa jest umową na czas określony, czy nie określony. I już zwątpiłam, bo sądziłam, że te długie umowy, zawarte kiedyś przed lutym 2016 r. – do listopada 2018 r. będą umowami na CZAS OKREŚLONY, a następnego dnia po upływie 33 miesięcy liczonych od 21 lutego 2016 r. po prostu przekształcą się w umowy na czas nieokreślony – i będzie to jedyny skutek. Czy dobrze rozumuję, bo już się pogubiłam. Czy mógłby Pan to definitywnie potwierdzić lub zaprzeczyć? KIEDY te umowy się przekształcą?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 12, 2016 o 16:44

Kinga, przepis (art. 25 z ind. 1 § 3) wprost stanowi, że:
Jeżeli okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony jest dłuższy niż okres, o którym mowa w § 1, lub jeżeli liczba zawartych umów jest większa niż liczba umów określona w tym przepisie, uważa się, że pracownik, odpowiednio od dnia następującego po upływie okresu, o którym mowa w § 1, lub od dnia zawarcia czwartej umowy o pracę na czas określony, jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
a więc od dnia następującego po upływie 33 miesięcy umowa przekształca się w umowę na czas nieokreślony, nie wcześniej.

Odpowiedz

Kinga Maj 12, 2016 o 17:23

no tak, tylko gdzieś czytałam, że to dotyczy tylko NOWYCH umów, zawartych po lutym 2016 r., a jakoby dyskusyjne jest czy te trwające umowy przekształcają się teraz, czy dopiero w listopadzie 2018 r. Może za dużo czytam:)

Kinga Maj 12, 2016 o 16:49

Jeszcze w uzupełnieniu – czy może problemem zamieszania jest to, że ustawa nie określa konsekwencji nie uzupełnienia tych umów o przyczynę zawarcia i należy to rozumieć tak:
– jeżeli pracodawca (aneksem) TERAZ, do 21 maja 2016 r. uzupełni umowę o powód jej zawarcia na tak długi czas, to w listopadzie 2018 r. umowa NIE przekształci się w umowę na czas nieokreślony,
– jeżeli pracodawca NIC teraz nie zrobi i akceptuje, że w listopadzie 2018 r. ta umowa po prostu przekształci się w zawartą na czas nieokreślony – po tej dacie będzie ją traktował jako zawartą na czas nieokreślony i ok,
– jeżeli pracodawca teraz nie uzupełni umowy o przyczynę, to po listopadzie 2018 r. strony mogą spotkać się w sądzie, bo pracownik będzie twierdził, że umowa jest już na czas nieokreślony, a pracodawca, że na czas określony????

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 12, 2016 o 16:54

Kinga, tak może być, bo przecież pracownik nie ma interesu w tym, żeby się zgodzić na podpisanie takiego aneksu. W związku z czym może równie dobrze odmówić, a umowa nie zostanie uzupełniona. Co do skutków – tu są wątpliwości czy jako obiektywny element stanu faktycznego, a nie fakt prawotwórczy uniemożliwia to uznanie przed sądem, że umowa była cały czas umową na czas określony, czy też – według drugiego stanowiska – jak się nie uzupełniło, to pracodawca ma problem, a umowa przekształca się w umowę na czas nieokreślony. Jeżeli artykuł z Rzepy jest on-line bardzo proszę o przesłanie linku – postaram się do tego odnieść.

Kinga Maj 12, 2016 o 17:25

dziękuję:).
Nie, nie mam online – czytałam w papierowym dzisiejszym wydaniu, dodatek kadrowy.

Odpowiedz

Marzena Maj 13, 2016 o 09:20

Witam, czy jeżeli mam pracownika zatrudnionego na sezon grzewczy od 01.10.2015 r. do 20.05.2016 (8 miesięcy) to powinnam mu również aktualizować informacje o obowiązującym go wypowiedzeniu? mimo że dłuższy okres będzie obowiązywał już po umowie?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 16, 2016 o 12:07

Marzena, jeżeli chodzi o informację, to było to już wielokrotnie omawianie w komentarzach. Zobacz wpisy o przepisach przejściowych i zmianie przepisów.

Odpowiedz

Joanna Maj 13, 2016 o 10:56

Od sierpnia 2013 roku mam zawartą umowę na czas zastępstwa pracownicy, która była w ciąży. Po zakończeniu wszystkich świadczeń zaszła ponownie w ciążę. Pod koniec sierpnia zeszłego roku (2015) zakończyła urlop rodzicielski. Po tym wykorzystała cały zaległy oraz bieżący urlop a obecnie przebywa juz kolejny miesiąc na zwolnieniu lekarskim. Czy w takim przypadku moja umowa, która była zawarta na czas ciąży i świadczeń z nią związanych powinna zmienić informacje dotyczące zastępstaw pracownicy która przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim? i co z uzupełnieniem do PIP? Jak to ma wyglądać?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 16, 2016 o 12:10

Joanna, to zależy jak sformułowana jest umowa. Jeżeli jest napisane, że na czas usprawiedliwionej nieobecności określonej pracownicy, to nie ma potrzeby wprowadzania zmian. Tak samo uzupełnienie umowy nie jest niezbędne – jest już w niej przecież napisane, że jest to umowa zawarta na zastępstwo. Co do informacji do PIP – z wpisu wynika przecież, że nie ma takiego obowiązku przy umowie na zastępstwo.

Odpowiedz

Kinga Maj 15, 2016 o 14:25

Czy jest gdzieś określony choćby w ogólnym zarysie katalog takich obiektywnych przyczyn, o jakie można uzupełnić umowy na czas określony? Jakieś wytyczne dla inspektorów PIP;)?
U nas w firmie chcielibyśmy je uzupełnić o powód wskazując okresowe znaczne zwiększenie otrzymywanych zamówien, ale obawiam się, że to chyba zbyt ogólny powód zwłaszcza, że mówimy o uzupełnieniu umów trwających już od kilku lat? Uzasadnioną przyczyną jest pewnie np. realizacja projektu unijnego, realizacja jakiegoś wielkiego określonego w czasie projektu, może czasowa konieczność oddelegowania części pracowników do obsługi zwiększonej ilości zamówien określonego kluczowego klienta? Nie bardzo mam pomysł jakie obiektywne powody PIP może uznawać za uzasadnione, a jakie nie. I zastanawiam się jeszcze nad skutkiem zakwestionowania takiego powodu przez PIP. Teraz w drodze aneksu uzupełniamy umowę o przyczynę, zawiadamiamy PIP, PIP kontroluje umowę, kwestionuje zasadność przyczyny I CO DALEJ? Umowa idzie normalnym trybem i w listopadzie 2018 r. przekształca sie w umowę na czas nieokreślony, czy może już teraz sąd w wyniku interwencji PIP-u nadaje jej taki charakter? Bardzo proszę o wyjaśnienie.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 16, 2016 o 12:18

Kinga, takich wytycznych na razie brak. Nawet gdyby PIP je wydało to by nie wiązały. Rzeczywiście podany przez Ciebie powód wydaję się trochę zbyt ogólny, zwłaszcza biorąc pod uwagę okoliczności, o których wspominasz. Jeżeli chodzi o konsekwencję – to może być to przecież odpowiedzialność wykroczeniowa albo nawet wytoczenie powództwa o ustalenie, że umowa nie jest umowa zawartą z obiektywnych przyczyn.

Odpowiedz

Kinga Maj 17, 2016 o 07:46

Dziękuję, też tak sądzę, że to zbyt ogólny powód.
Jeszcze w kwestii zawiadamiania PIP nasunęła mi się taka wątpliwość – mamy 3 możliwe sytuacje:
1) strony aneksem uzupełniają umowę o przyczynę, pracodawca w ciągu 5 dni zawiadamia PIP,
2) strony NIC nie robią z umową, nie zawiadamiają PIP, bo nie mają o czym i czekają na listopad 2018 r., kiedy to umowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony,
3) I MOJA WĄTPLIWOŚĆ

Odpowiedz

Kinga Maj 17, 2016 o 07:49

przepraszam, za szybko wysłałam.
3) I MOJA WĄTPLIWOŚĆ – strony NIE uzupełniły umowy o przyczynę, ponieważ pracownik nie wyraził na to zgody, pracodawca jednak uważa, że umowa JEST umową objętą wyjątkiem. Co wtedy? Czy powinien zawiadomić PIP? W jakim terminie? 5 dni od 21 maja?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2016 o 09:24

Kinga, komentatorzy wskazują, że obowiązek zawiadomienia PIP powstaje jedynie, gdy dojdzie do uzupełnienia umowy. Wynikałoby z tego, że jeżeli takiego uzupełnienia nie ma, to PIP-u też się nie zawiadamia.

Odpowiedz

Joanna Maj 17, 2016 o 11:24

czy zawierając umowe na czas okreslony (okres sezonu w osrodku wczasowym)) od maja do sierpnia 2016r. należy powiadomic PIP

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2016 o 12:49

Joanna, odpowiedź znajdziesz we wpisie.

Odpowiedz

Ela Maj 17, 2016 o 11:54

Byłam po poradę prawną w PIP i mam tylko jeszcze większy zamęt, może Pan mi coś rozjaśni. Sytuacja dotyczy zatrudniania w naszej szkole (integracyjnej) pielęgniarki do cewnikowania dzieci niepełnosprawnych od 2011r. na umowach na czas określony od 01.09 do końca zajęć (29.06.2012, 28.06.2013 itd); obecnie trwa 6-a umowa (01.09.2015-24.06.2016). Moim zdaniem nie jest to ani „pierwsza ani druga umowa” (art. 14 ust. 4 noweli), ponieważ nie wchodziły do limitów 2-óch umów w poprzednim stanie prawnym (przerwy dłuższe niż 1 mies.), z drugiej jednak strony zgodnie z art.15 ust. 1 noweli skoro jest to umowa, co do której można wskazać obiektywne przyczyny (cewnikowanie dzieci pomiędzy lekcjami w trakcie roku szkolnego) to czy trzeba ją uzupełnić o stosowny zapis i zgłosić do PIP? (tak mi poradziła Pani prawnik z PIP)

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2016 o 12:52

Ela, teraz już przerwa nie ma znaczenia, a więc przy zawieraniu kolejnych umów, 4 z nich po wejściu w życie nowych przepisów przekształci się w umowę na czas nieokreślony. Umowa na okres od 1.09.2015 r. do 24.06.2016 r. jest pierwszą umową w rozumieniu nowych przepisów. Oznacza to, że możesz zawrzeć jeszcze 2 umowy po tej, ale kolejną (czwartą) trzeba już uzupełnić o przyczyny i zgłosić do PIP. Druga sprawa to limit czasowy – po zsumowaniu może się w okazać, że przekroczy 33 miesiące. Ta umowa, która miałaby przekroczyć limit też musiałaby być uzupełniona i zgłoszona do PIP.

Odpowiedz

Ela Maj 17, 2016 o 12:14

Pozwolę sobie przedstawić jeszcze jedno zagadnienie. W 2015 r. zatrudniliśmy czterokrotnie pracownicę na stanowiskach obsługowych na następujące umowy: 08-30.09.2015 na zastępstwo, 01-31.10.2015 „zwykła” umowa, 13-30.11.2015 na zastępstwo, 01-21.12.2015 na zastępstwo. Od 01.03.2016 zatrudniliśmy tę Panią ponownie (zrobił się wakat na etacie sprzątaczki) na czas określony do 31.08.2016. Czy te umowę należy traktować jako pierwszą (np. stanowisko MPIPS), jako drugą z limitu (jeśli liczyć tę umowę z okresu 01-31.10.2015) a może jako piątą, która powinna być na czas nieokreślony (tak poradziła Pani prawnik z PIP)? Nadmienię tylko, że możemy wskazać dla tej umowy „obiektywnych przyczyn jej zawarcia”.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2016 o 12:55

Ela, umowa ta jest pierwszą umową według nowych przepisów. Za to przy okresie wypowiedzenia trzeba uwzględniać już cały staż pracy tego pracownika. Umowa na zastępstwo także w starym stanie prawnym nie była wliczana do limitu.

Odpowiedz

Magdalena Maj 18, 2016 o 11:59

Panie Karolu, dziękuję za poprzednią odpowiedź. Mam jeszcze pewną wątpliwość. Zatrudniamy w sklepie 3 osoby. Lokal jest wynajęty do końca roku 2018. Dwóch pracowników ma już umowy na czas nieokreślony (zatrudnienie w 2010 i 2013), natomiast jeden pracownik został zatrudniony w tamtym roku na umowę na czas określony do 31.12.2018 r. czyli do końca umowy o wynajem lokalu. Czy jeśli uzupełnimy umowę o zapis, że umowa podpisana jest na czas określony ze względu na określony czas wynajmu lokalu i zgłosimy umowę do PIP, nie zostanie to uznane jako nierówne traktowanie (ponieważ 2 pracowników ma umowy na czas nieokreślony)? Faktem jest to, że wcześniej nie było możliwości zawarcia więcej niż dwóch umów terminowych ze względu na obiektywne przyczyny leżące po stronie pracodawcy i pracownicy po dwóch umowach na czas określony dostali umowę na czas nieokreślony.

Odpowiedz

Anna Maj 23, 2016 o 20:09

Witam

proszę o informację czy moja umowa zawarta w dniu 01.03.2013r. na okres
10 lat musi zostać zgłoszona przez pracodawce do PIP-u w związku z
wejściem nowej ustawy w dniu 22 lutego 2016r. ?
Z powyższych informacji wnioskuje, że nie ale kadrowa się upiera, że każdą umowę która przekroczy 21.11.2018r. należy zgłosić. Jest gdzieś interpretacja tego przepisu abym mogła to przedstawić ?
Proszę również o informację czy jak jestem na urlopie
macierzyńskim/rodzicielskim pracodawca może mi skrócić długość umowy
o pracę (np. aneksem) do dnia 21.11.2018r. ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 24, 2016 o 14:32

Anna, trzeba zgłosić, jeżeli przekroczy 21.11.2018 r./jest czwartą umową i została zawarta z obiektywnych przyczyn leżących po stronie pracodawcy. Interpretacji nie ma, ale myślę, że to dosyć jasno w tym wypadku wynika z samego przepisu art. 25 z ind. 1 par. 5 k.p. Żeby podpisać aneks musi mieć Twoją zgodę.

Odpowiedz

Anna Maj 24, 2016 o 14:45

To proszę jeszcze o odp co oznacza „obiektywna przyczyna leżąca po stronie pracodawcy”?
Jeżeli moja umowa przekroczy 21.11.2018r. i przejdzie na czas nieokreślony to nie trzeba jej zgłaszać a jak pracodawca będzie się upierał, że umowa ma być umową terminową czyli np do 01.01.2019 r. trzeba ją zgłosić ?

Odpowiedz

Anna Maj 31, 2016 o 09:28

Czy mój „problem” jest tak prosty i oczywisty, że nikt nie chce podjąć tematu czy tak zawiły? 😉

Odpowiedz

Anita Czerwiec 2, 2016 o 13:31

Witam,

Na wstępie napisz, że firma zawiera czasowe kontrakty z kontrahentami i od nich uzależniona jest w większości długość umowy z pracownikiem. I mam taki przypadek. Pracownik zatrudniony w okresach od 4.06.2013-31.12.2014 oraz 1.01.2015-3.06.2016. Klient dla którego świadczymy usługę przedłużył ważność kontraktu do końca roku w związku z czym jesteśmy zobligowani przedłużyć umowę z pracownikiem, który obsługuje daną placówkę. Czy w tym przypadku ta trzecia umowa powinna być uzupełniona o wpis zgodnie z art.25(1) par. 4 pkt. 4 KP i zgłoszona do PIP? W najbliższym czasie będzie jeszcze kilka takich przypadków dlatego bardzo proszę o poradę.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 2, 2016 o 13:54

Anita, nie udzielam tak szczegółowych porad na blogu. Zapraszam do kontaktu z Kancelarią.

Odpowiedz

Ola Czerwiec 21, 2016 o 14:24

Witam,
wypadku jeżeli ktoś zapomniał zgłosić do 21 maja umowę i nie zostało również podpisane porozumienie. Co wtedy? Umowa jest zawarta do 31.12.2020 roku chodzi o wykonanie konkretnej pracy (wprowadzenie bazy danych)

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 22, 2016 o 10:36

Jeżeli pracownica nie będzie już pod ochroną, jej umowa może zostać skrócona tak, aby nie przekraczała limitu. Taki był cel tej regulacji.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: